Innehåll: Diplomutbildning Modern Marknadsföring
Varje tillfälle är 3 x 45 min med 15 min paus. Till varje tema kopplar vi aktuella kampanjer och marknadsföring vi ser i vår omvärld. Gruppen blir medskapande och får ”läxor” mellan gångerna, både för att bidra med personliga exempel och koppla utbildningen till verkligheten.
Gästföreläsare:
Lina, digital marketing specialisten som lär oss skapa innehåll för olika steg i köpprocessen.
Mr X, analytikern som berättar om Google Analytics och hur man mäter effekten av kampanjer.
Vi träffas digitalt i realtid, dvs ”direktsändning” i sluten grupp. Under hela kursen använder vi AI för olika moment, både vid läxor och grupparbeten. Har du inte provat förut får du lära dig nu!
1) Branschen och du
Du får veta var arbetstillfällen inom marknadsföring finns, samt ökar medvetenheten om vilka egenskaper som behövs för vilka yrken.
- Branschen: information, kommunikation, marknadsföring, reklam, PR, content marketing, employer branding, journalistik – branschen fyller flera behov.
- Arbetsgivare/ Yrkesroller
- Övning – koppla dina egenskaper till olika yrken
- Vi kommer igång med AI. Du skaffar eget konto.
2) Säljare och köpare
Förståelse för marknadsplatsen – mötet mellan säljare och köpare. Hur den sett ut förr och hur den förändrats med digitalisering och sociala medier.
- Trender i omvärlden
- Kundbehov
- Produktutveckling – varor och tjänster
- Beteenden
3) Att ta en position
Dagens enorma utbud gör att leverantören och marknadsföraren behöver välja: Vem vill vi nå, varför, vad vinner kunden på att välja just oss?
- Konkurrenter
- Positionering
- Erbjudande
- Kundresan & kundrelationen
4) Den digitala världen – Gästföreläsare!
Internet har revolutionerat världen. Självklart även marknadsarbetet. Nu handlar det om att bli hittad. Och bygga relation.
- Helt nytt kommunikationslandskap
- Sociala medier
- Digital påverkan
- Lina berättar om sitt jobb som Digital marketing specialist
5) Att hitta budskapet
Du måste inte vara född kreativ för att jobba med marknadsföring. Det finns modeller som hjälper till att tänka. Dem lär du dig nu!
- Modeller för idéutveckling
- EFI: Egenskap – fördel – innebörd
- Gestalta budskapet i flera kanaler
- Övningen byt stol – sätt dig i kundens position!
6) Copy och design
Samspelet språk, ljud och form. Exempel och analyser.
- Logotyper
- Förpackningar
- Instagram, Youtube, podcasts m.m
- Designkoncept
7) Följa upp och mäta effekt – Gästföreläsare
Att mäta resultat, både praktiskt och tekniskt.
- Google Analytics
- Arbetssätt urval annonser
- Hur man mäter och val av mätpunkter
- Mr X lär oss dra slutsatser inför kampanjupplägg
8) Den kreativa processen
Om dynamiken i samarbeten och att jobba i process.
- Psykologin
- Visionen
- Roller
- Grupparbete om samarbete i kreativa projekt
9) Att ta fram en kampanj
Förberedelse för projektet.
- Välja din roll
- Gruppindelning
- Kampanjuppdrag
- Checklista!
10) Kampanjdag – med jury!
- Redovisa gruppens projekt
- Ta emot juryns tankar: vi lyfter kampanjens styrkor och visar fler möjligheter
- Ge er feedback om ett annat projekt
- Skapa utvecklingskraft tillsammans!