Folkbildning gör skillnad.

Arbetslöshet, misslyckad integration, kriminalitet, utanförskap och ofrivillig ensamhet kostar vårt samhälle många miljarder kronor varje år. Och det är utan att ens beröra det personliga lidandet. Det är dyrt att inte ingripa i tid. Folkbildningen arbetar förebyggande genom att erbjuda människor kunskap, utveckling, hälsofrämjande sammanhang och sociala nätverk. Folkbildning gör skillnad, både för samhället i stort och i den enskilda individens liv.

Musik och föreningsliv förändrar livet för unga

Dagens gängkriminalitet sprider skräck i samhället
Pontus Engborg, fd studiomusiker

Dagens gängkriminalitet sprider skräck i samhället

För att vända trenden krävs insatser från alla håll, inte minst för att ungdomar helt enkelt ska kunna hitta på något annat att göra. För Medborgarskolans Pontus Engborg är musik en av lösningarna. Han vet själv vilken skillnad den kan göra.

Upplevelser och kunskap förbättrar livet för äldre

Ensamhet klassas numera som ett globalt hot mot folkhälsan
Hasse Sandberg, Aktiva Seniorer

Ensamhet klassas numera som ett globalt hot mot folkhälsan

Många äldre upplever ofrivillig ensamhet, något som kan leda till såväl psykisk som fysisk ohälsa. Hasse Sandberg, ordförande för en av Aktiva Seniorers lokalföreningar, är en av dem som tillsammans med Medborgarskolan kämpar för förändring.

Delad kunskap är vägen mot ett integrerat samhälle

Yttrandefrihet och jämlikhet är något vi tar för givet
Eman Shahoud, människorättsaktivist och jurist

Yttrandefrihet och jämlikhet är något vi tar för givet

Därför är det extra viktigt att kunskapen om friheter och rättigheter fortsätter att delas och spridas, och där har studieförbunden en viktig roll. Det vet människorättsaktivisten och juristen Eman Shahoud, som flydde hit från Syrien.