Distans
Ledare
Lovisa Limseth
2 295 kr

Vedic Art är en metod för att väcka lusten att skapa och är här för att ge dig verktyg att använda när du utforskar din egen unika kreativitet!

Innehåll
Varmt välkommen till en målerikurs för hela dig! Vedic Art är en modern svensk metod för fritt intuitivt skapande med rötter i den flertusenåriga Vediska kunskapstraditionen. Metoden består av 17 Vediska principer som alla syftar till att öppna upp för ett skapande som kommer inifrån. Vi lägger prestationen åt sidan och fokuserar helt på glädjen i att skapa bara för oss - inte för någon annan! Under kursen kommenteras inga målningar. Ingenting är rätt eller fel, fint eller fult. Mina främsta uppgifter som lärare är att förmedla Vedic Art-metoden och att skapa en atmosfär för dig att landa och utvecklas i. Du får mycket tid och utrymme att måla och genom målandet upptäcka principerna.

Upplägg

Vi ses under sammanlagt tio söndagsförmiddagar. Under en lektion går vi igenom 1-3 principer med tillhörande poesi, filosofiska reflektioner och praktiska övningar. Det blir tid att måla och skapa och dela med sig av den egna processen för den som vill. Bortom prestation och förväntade resultat finner vi nyckeln till ett skapande som kommer inifrån och som går bortom rätt och fel.

Denna onlinekurs innebär att Grundkurs och Fortsättningskurs går parallellt. Grundkurs och Fortsättningskurs möts tillsammans: 08.45-10.30. De deltagare som har gjort Grundkursen tidigare får därefter en fördjupning 10.30-11.00. Utöver detta rekommenderas att du lägger minst en timme på att praktisera övningarna och måla, men inte ens detta är ett “krav”! Det viktiga är att du följer din rytm! Om du missar en klass går det jättebra att boka in en tid med mig innan nästkommande lektion så att du får principerna i rätt ordning.

Vad gäller webbkamera så är brukar det vara trevligt att i början och slutet av klassen se varandra. Det är dock inget krav på vare sig webbkamera eller på att prata, men det kan vara trevligt att ha på i alla fall litegrann under klasserna. När ni är igång med själva måleriet brukar de flesta stänga av sina kameror och helt gå in i att bara måla, tills vi “samlas” och går igenom nästa princip eller sammanfattar den föregående och delar upplevelsen vi haft under övningarna. Att dela med sig av vad man känt och tänkt mellan klasserna eller under övningarna är också helt frivilligt! Vissa delar mer, andra mindre och vissa ingenting. Allt är lika okej! Som sagt: Det viktiga är att du följer din rytm och gör det som känns lätt och rätt för dig.

Kursen går under 10 veckor, samma tid varje vecka. Uppehåll: 2/3, 30/3, 20/4

Använd gärna webbläsare Google Chrome och skaffa gärna ett eget Zoom-konto inför kursstart. Vid tekniska problem vänd dig till :

Jannis Gauci jannis.gauci@medborgarskolan.se

För vem
Detta är både en kurs för dig som aldrig gått en Vedic Art-kurs tidigare (eller ens målat!), men också en kurs för dig som gått en eller flera Vedic Art-kurser tidigare och nu vill fördjupa dig! Om du funderar på att bli Vedic Art-lärare kan den här kursen vara riktigt fin att gå som förberedelse i och med att du får fördjupning och samtidigt tillåts återvända till grunden!

Kursledare
Efter år av studier och konstnärligt utövande inom måleriet såväl som inom scenkonsten är Lovisa Limseth idag i huvudsak lärare och har som främsta fokus att tillhandahålla utrymme och tid åt människor att oavsett ålder och bakgrund återfinna glädjen i att skapa - på målarduken såväl som i övriga livet. Med stor erfarenhet och kunskap inom mindfulness, yoga och meditation skapar Lovisa kurser som både syftar till utvecklande av målartekniker och samtidigt lämnar plats för utforskande av den egna kreativiteten och den inre föreställningsförmågan. Mer än någonting är Lovisa här för att hjälpa dig att i din takt och med dina förutsättningar komma igång eller komma vidare med just ditt skapande!

Det är något speciellt med våra kursledare! Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till individuell utveckling.

Kursmaterial

Kostnad för material ingår inte i kursavgiften. Materialkostnad tillkommer.

Det är bra att ha följande till hands:
Blyertspenna
Skisspapper
Anteckningsbok (kan vara samma som skissblocket)
Pastellkritor (kan vara oljepastell och/eller torrpastell) eller färgpennor
Akrylfärger i valfria kulörer (utgå från en röd, en blå och en gul + vitt och svart. Därefter kan du välja exakt de färger DU lockas av!)
2-3 akrylpenslar i olika storlekar (hellre platta än runda)
Akrylpapper och/eller målarduk i valfri storlek (gärna olika storlekar)
Målarsvamp (natur eller syntet)
Annat konstnärsmaterial som lockar! Till exempel glitter, strukturpasta, akvarellpennor, målarknivar, roller, m.m.

Bra att veta

Kursstarten är preliminär och kan komma att ändras. Observera att du alltid får en kallelse innan kursstart. Ta del av våra allmänna villkor här. Har du speciella behov så kontakta oss så ska vi försöka lösa dessa så smidigt som möjligt.

Rabatter och förmåner

Under den termin som du är deltagare hos Medborgarskolan får du 10% rabatt hos Akademibokhandeln och 6% rabatt hos Bokus. http://www.medborgarskolan.se/formaner/

Om folkbildning

Folkbildning är en utbildningsform som är fri, frivillig och tillgänglig för alla. Folkbildning innebär att kurser och studiecirklar anpassas efter deltagarna och att deltagarna har ett stort demokratiskt inflytande över utbildningens utformning.

Deltagaravgift: 2 295 kr

Summa: 2 295 kr