Distans
3 Mar 2025
Måndagar
Lovisa Limseth

Vedangorna är den Vediska filosofins “ben och armar” och består av Uttrycksbehov, Kunskap, Transformation, Reflektion, Möt dig själv och Expansion.

Innehåll
Varmt välkommen till en riktigt filosofisk målerikurs! Vedangorna är den Vediska filosofins “ben och armar” och består av koncepten Uttrycksbehov, Kunskap, Transformation, Begrundande, Självet och Expansion. Under kursen fördjupar vi vår relation till skapandet och oss själva genom att koppla samman de 17 Vediska principerna med dessa begrepp. Denna kurs bjuder på mycket filosoferande och lockar fram ett skapande som kommer djupt inifrån!

Upplägg
Under sex måndagskvällar möts vi på Zoom för att djupdyka in i vår egen kreativitet i både livet och i konsten med hjälp av de sex Vedangorna. Varje livelektion består av fyra delar: Först landar vi tillsammans i en kort mindfulnessmeditation följt av en uppvärmande ritövning, därefter presenteras dagens tema (en av Vedangorna) i en trevlig föreläsning i både ord och bild. Den tredje och fjärde delen av lektionen består av dels fritt skapande och måleri, och dels en avslutande gemensam stund av delning och reflektion.

Inför varje livelektion får du ett email med inbjudan och Zoom-länk. Dagen efter livelektionen får du sedan ett sammanfattande email tillsammans med inspelning av själva föreläsningen. Utöver dessa email och livelektioner får du dessutom tillgång till skrivet material på Medborgarskolans onlineplattform Learnify. Detta material ger dig möjlighet att reflektera vidare över det vi filosoferat om på livelektionerna. På det hela taget innebär kursen att du kan ta del av kunskapen på det sätt som passar just dig!

Kursen omfattar 90 minuter per kurstillfälle. Uppehåll: 24/3

För vem
Detta är en fördjupande kurs för dig som gått Vedic Arts grundkurs och minst en fortsättningskurs.

Efter år av studier och konstnärligt utövande inom måleriet såväl som inom scenkonsten är Lovisa Limseth idag i huvudsak lärare och har som främsta fokus att tillhandahålla utrymme och tid åt människor att oavsett ålder och bakgrund återfinna glädjen i att skapa - på målarduken såväl som i övriga livet. Med stor erfarenhet och kunskap inom mindfulness, yoga och meditation skapar Lovisa kurser som både syftar till utvecklande av målartekniker och samtidigt lämnar plats för utforskande av den egna kreativiteten och den inre föreställningsförmågan. Mer än någonting är Lovisa här för att hjälpa dig att i din takt och med dina förutsättningar komma igång eller komma vidare med just ditt skapande!

Det är något speciellt med våra kursledare! Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till individuell utveckling

Kursmaterial
Kostnad för material ingår inte i kursavgiften. Materialkostnad tillkommer.

Använd ditt favoritkonstnärsmaterial! Eller utgå från följande lista:
Akrylfärger i valfria kulörer
Akrylpenslar och/eller målarknivar
Akrylpapper och/eller målarduk i valfri storlek (gärna olika storlekar)
Målarsvamp (natur eller syntet)
Skisspapper
Blyertspenna
Anteckningsbok (kan vara samma som skissblocket)
Annat konstnärsmaterial som lockar! Till exempel kritor, färgpennor och liknande

• Kursstarten är preliminär och kan komma att ändras.
  • Observera att du alltid får en kallelse innan kursstart.
  • Ta del av våra allmänna villkor här.
  • Har du speciella behov så kontakta oss så ska vi försöka lösa dessa så smidigt som möjligt.

Rabatter och förmåner

Under den termin som du är deltagare hos Medborgarskolan får du 10% rabatt hos Akademibokhandeln och 6% rabatt hos Bokus. http://www.medborgarskolan.se/formaner/

Om folkbildning

Folkbildning är en utbildningsform som är fri, frivillig och tillgänglig för alla. Folkbildning innebär att kurser och studiecirklar anpassas efter deltagarna och att deltagarna har ett stort demokratiskt inflytande över utbildningens utformning.