Malmö
15 Nov 2024
Dag
Isabella Nitschke

Att utöva yoga innefattar mer än att bara göra positioner på yogamattan. Karma yoga eller Seva – som betyder osjälviskt handlande – är också en viktig del.

Att göra 108 solhälsningar har en särskild betydelse och utförs ofta som en ceremoni. Ritualen blir särskilt kraftfull vid fullmåne och vi gör den som ett donationsbaserat välgörenhetsevent där vi samlar in pengar till organisationen V-Care i Mysore, Indien.

Att göra 108 solhälsningar tar ca 50 minuter och det är valfritt om man vill göra alla 108 eller enbart en del. Man kan bjuda in en partner/vän och göra hälften var som ett team, ta med sig familjen och dela upp solhälsningarna sinsemellan eller utmana sig själv att göra dem alla. Klassen görs i tysthet med andningen som ledinstrument. Efteråt fikar vi tillsammans.

Ashtanga Yoga Malmö stödjer sedan flera år i samarbete med Yogashala Stockholm organisationen V-Care i Mysore, Indien. V-Care arbetar för social förändring, stärkande av flickor och barns rättigheter samt att ge barn från de kastlösa grupperna utbildning och en bättre framtid. Du kan läsa mer om V-Care och om Seva här: https://www.ashtangayogamalmo.se/ashtanga-yoga/karma-yoga

Du kan ge valfri donation (rek. 200kr) kontant på plats eller via swish 0706536008. Pengarna går oavkortat till V-Care. Markera din swish med 108 solhälsningar. Klassen kostar inget utöver din donation men anmäl dig gärna i förväg här.

FÖR VEM?
Alla nivåer är välkomna!
Men lämpar sig inte för helt nybörjare.

KURSLEDARE

Lärare är Isabella Nitschke, auktoriserad Ashtanga Yoga-lärare (nivå II) av Sharath Jois, Mysore.
Läs mer om Isabella https://www.ashtangayogamalmo.se/om-oss/lararteam

KURSMATERIAL
Yogamatta finns att låna i lokalen, men ta gärna med egen om du har.

BRA ATT VETA
Du bör ha mjuka kläder som du kan röra dig i utan att fastna. Ät inte en större måltid innan yogautövandet. Stäng av mobilen innan du kommer in i lokalen.

Medborgarskolan - Värnhemstorget

Grangatan 2, Malmö