Marsfjäll
Onsdagar
Anna-Karin Ingvarsdotter
0 kr

Träffas och slöjda ihop med ledaren Anna Ingvarsdotter som är utbildad av Hemslöjden för deras barn- och ungdomsverksamhet "Slöjdklubben"

Slöjdklubben är Hemslöjdens barn- och ungdomsverksamhet som finns på en mängd olika platser runt om i landet.  Nu startar vi en sådan i Saxnäs i höst med tre träffar.

Plats: lokalen "Emmas" i Saxnäs mitt emot affären

Tid: 18:00-19:30

Datum: 23/10, 20/11, 11/12

Verksamheten vänder sig till barn och unga som är mellan 7 och 14 år och bygger på en pedagogik där barn får möjligheten att upptäcka slöjdens material och verktyg och utveckla sin egen förmåga att skapa med händerna. Alla är självklart välkomna att vara med. De som är yngre än att de börjat åk 1 i höst behöver ha med sig en vuxen följeslagare. De som är äldre än 14 år är lika välkomna såklart men kan finna aktiviteten inte är en så stor utmaning för dem.

Pedagogiken i Slöjdklubben bygger på traderandet, det vill säga att man härmar. För små barn ligger härmandet nära sättet de lär sig saker på. För äldre barn och ungdommar ger härmandet utrymme för koncentration, att vara i nuet och samtidigt känna in hur ett material beter sig och hur ett verktyg fungerar.

Pedagogiken gör att orden blir överflödiga och deltagarna får en känsla av att de faktiskt lärt sig själv. Problemlösning är en central del i allt slöjdande och det stimulerar hjärnans utveckling.

I Slöjdklubben är tillvägagångssättet och processen mer betydelsefull än det färdiga resultatet. Andra viktiga delar är att sätta ord på det man gör och att samlas kring en gemensam berättelse för att låta fantasin flöda.

Handledarna i Slöjdklubben har alla, liksom Anna, gått en barn- och olycksfallsutbildning och vid ett antal kurstillfällen blivit utbildade i den speciella pedagogiken.

Tack vare att bidrag från Länsförsäkringars stöd för ungdomsverksamhet har beviljats Saxnäs idrotts och bygdeförening har vi möjlighet att köpa in material att slöjda med under hösten och kan erbjuda kvällarna utan kostnad.

Emmas, Saxnäs

Saxnäs 44, Marsfjäll