Närbild på bröd som grillas över öppen eld
Distanskurs

Sydsamiska fortsättningskurs på distans

Distans
12 Sep 2024
Torsdagar

Sydsamiska 2 vänder sig till dig som läst sydsamiska tidigare och vill lära dig mer. Fokus för kursen är att öka ordförrådet, repetera tidigare kunskaper och utöka förmågan att samtala och skriva på sydsamiska.

Sydsamiskan är ett språk som talas i delar av Norge och Sverige. Det finns tio olika samiska språk som inte alls är lika varandra t.ex. förstår inte sydsamiska och nordsamiska talare varandra. Samiskan tillhör den uraliska språkfamiljen och är besläktat med finskan och estländskan men inte med norskan eller svenskan.

Kursen kommer att hållas på distans i realtid och vi använder plattformen Zoom.

Det innebär att kursen genomförs på samma dag och tid som angivits, men att du deltar via din dator, mobiltelefon eller surfplatta.

Buerie båeteme!

Innehåll

En kurs för dig som kan lite sydsamiska redan, Du kan ha gått en nybörjarkurs eller ha lite anna erfrarenhet sedan tidigare. Fokus ligger på att träna muntligt genom att använda vardagsspråk så mycket som möjligt. Du får även utöka dina grundläggande kunskaper i hör- och läsförståelse, skrivning och grammatik och repterar och bygger på ditt ordförråd.

Du lär dig bland annat:

Precis som i nybörjarkursen handlar det om hälsningsfraser, att presentera dig, att säga varifrån du är och vilka språk du pratar, att fråga om nationalitet och varifrån någon är.
Fråga och berätta om familj, civilstånd, barn och släkt.
Fråga och berätta om ditt yrke och arbete.
Berätta hur gammal du är och fråga om hur gammal en annan person är.
Berätta om var du bor och om din bostad.
Berätta om din fritid och diskutera fritidsaktiviteter med andra.

Skillnaden är att vi börjar från grundnivå och bygger upp den så du kan förfina hur du använder de ord du redan kan och lära dig nya ord och sätt att säga samma sak på.

Upplägg

Kursen omfattar 2x45 min per tillfälle och vi träffas varannan gång på torsdagar med kursstart 12 september och varannan gång på onsdagar från och med 18 september under 12 veckor. dvs lektion på ojämn vecka torsdag och jämn vecka på onsdag.

Varför varannan onsdag & torsdag?

Jo för att varannan vecka träffas ni i en större grupp, på onsdagarna, med de som läser nybörjarkursen för att repetera och öva ihop. Detta för att i smågrupper hjälpa varandra att öva och ni kan ge lite stöd till de som är på nybörjarnivå och ni kan öva på att uttrycka er så alla kan hänga med.

Ibland kan det vara svårt att hitta tillräckligt många deltgare i fortsättningskurser men med detta upplägg får ni fler att arbeta ihop med och kursen har större chans att starta.

Uppgifterna är alltid på nybörjarnivå på onsdagarna och på torsdagarna får ni större utmaningar.

Förkunskaper

Du behöver ha gått en nybörjarkurs i sydsamiska eller ha annan likvärdig förkunskap. Kursen börjar från grunden och du kommer att få repetera dina kunskaper innan nästa steg tas så var inte orolig för att du inte ska kunna hänga med.

Jenny Larsson-Naeem är född och uppvuxen i Klimpfjäll. Hon har jobbat som SFI och SVA lärare på Komvux i tre år och jobbar nu som SVA-lärare på en högstadieskola i Östersund. Hon har läst sydsamiska A, B och C via Uppsala Universitet och fortsätter att läsa sydsamiska på universitetet.

Det är något speciellt med våra kursledare! Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans pedagogiska grundkurs och erbjuds ett internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt personlig och pedagogisk/metodisk utveckling.

Kursmaterial

Kursmaterialet på svenska och sydsamiska ingår i kursavgiften men förslag på extra material kan tillkomma exempelvis från webbplatser och böcker.

Alla kursstarter är preliminära. Du får en kallelse till kursen med definitivt startdatum ca 10 dagar före kursstart.

• Vill du delbetala kursen?

Att delbetala kursen är kostnadsfritt! Skriv i meddelanderutan vid din anmälan att du önskar dela upp din kursavgift på 2 eller 3 betalningar.

Här kan du läsa mer om hur du gör: https://www.medborgarskolan.se/om-medborgarskolan/allmanna-villkor/

• Rabatt

Alla som går en kurs hos oss får rabatt på böcker. Läs mer om hur du gör:http://www.medborgarskolan.se/toppmeny/kurser-forelasningar/rabatt-pa-kursmaterial/

• Detta är folkbildning

Folkbildning skapar vi tillsammans i studiecirklar som drivs framåt genom kunskapsutbyte. Studiecirkeln är folkbildningsrörelsens klassiska kursform och kan handla om stort och smått, lokalt och globalt. Den kan genomföras vid träffar, på distans eller semidistans.

Vi på studieförbundet Medborgarskolan ger dig möjlighet att lära, utvecklas och utbyta erfarenheter och tankar med andra människor. Varje individ har inflytande i gruppen. Inom folkbildningen kan den enskilde deltagaren påverka cirkelns upplägg och innehåll efter demokratiskt inspirerad modell.