2 Okt 2024
Måndagar

Vad gör Sverige till en demokrati? Vad har format Sverige till den demokrati det är idag? I denna studiecirkel utforskar vi Sveriges demokratiska system, jämför det med andra styrelseskick världen över, och diskuterar skillnaderna mellan en regentstyrd stat och parlamentarism.

Innehåll

Varför har Sverige valt demokrati framför autokrati, och hur unikt är egentligen vårt politiska system? I denna spännande studiecirkel utforskar vi Sveriges resa från kungligt envälde till ett modernt parlamentariskt styre och dyker ner i vår demokratiska historia.

Vi kommer att gå igenom avgörande händelser som kvinnors rösträtt och andra viktiga milstolpar som format det samhälle vi lever i idag. Utöver detta jämför vi Sveriges demokrati med andra länders system och diskuterar skillnaderna mellan regentstyrda stater och parlamentarism.

Denna studiecirkel ger dig inte bara en förståelse för vårt lands politiska utveckling, utan också en djupare insikt i hur demokratin fortsätter att utvecklas, och olika faktorer som påverkar demokratin och samhället; allt från sociala medier till internationella samhällstrender. Om du är intresserad av politik,samhällsfrågor, och vill förstå de krafter som formar vårt samhälle, är denna cirkel för dig!

Vi ses vid sex tillfällen där vi tillsammans lär oss om Sverige som demokrati, varje träff går vi igenom ny aspekter av vad som formar Sverige som demokrati och hur det ser ut idag.

Kostnad: Gratis

När:

•  Onsdag den 2 oktober kl 18:00-19:30
  • Onsdag den 9 oktober kl 18:00-19:30
  • Onsdag den 16 oktober kl 18:00-19:30
  • Onsdag den 23 oktober kl 18:00-19:30
  • Onsdag den 30 oktober kl 18:00-19:30
  • Onsdag den 6 november kl 18:00-19:30

Vart: Hagagatan 23 A. Sal ser du på skärmen i entrén.

Observera att du behöva anmäla via mail om du har LMA-nummer eller samordningsnummer.

Har du svensk LMA-nummer eller samordningsnummer så ska du maila det, fullständigt namn, adress, telefonnummer och mailadress till folkbildning@medborgarskolanstockholm.se.

Cirkelledaren

Hans Friden är en engagerad kursledare med en djup passion för politik och samhällsfrågor. Med sin mångåriga erfarenhet som guide i Sveriges riksdag har han fått en unik inblick i det politiska maskineriet och hur beslutsprocesserna fungerar på högsta nivå. Han är särskilt intresserad av att dela med sig av denna kunskap och att engagera andra.

Inga förkunskaper krävs.

Studiecirkeln görs med stöd från Stockholms stad.

Medborgarskolan

Hagagatan 23 A, Stockholm