18 Nov 2024
Dag

Hur kan vi som hetero män bidra till ett mer jämställt samhälle och orientera oss mot en hälsosammare maskulinitet? Välkommen till ett kostnadsfritt samtal där Barakat Ghebrehawariat samtalar med Vandad Assadi samt William Corsi och Shahab Ahmadian om dessa frågor med anledning av En vecka fri från våld.

En vecka fri från våld

En vecka fri från våld är en nationell vecka med fokus på att förebygga fysiskt och psykiskt våld i samhället. Internationellt heter veckan "orange week". Här på Medborgarskolan uppmärksammar vi denna vecka genom att anordna en rad kostnadsfria föreläsningar och workshops tillsammans med våra samarbetsföreningar. Se och delta gärna i vårt övriga program kring veckan!

Denna föreläsning görs tillsammans med Föreningen MÄN Stockholm. Mer info nedan.

Innehåll

I denna föreläsning kommer Barakat Ghebrehawariat, antirasistisk utbildare, och psykologen Vandad Assadi att leda ett interaktivt samtal som förenar livepoddens dynamik med ett traditionellt samtalsformat. Med avstamp i deras nya podcast Inga ord för känslor kommer de att dyka ner i teman som ras och maskulinitet. William Corsi och Shahab Ahmadian som också deltar i samtalet kommer från föreningen Män.

Samtalet kommer bland annat att beröra nedanstående teman:

• Vad innebär det att vara en man som rasifieras i ett samhälle som präglas av vithetsnorm och strukturell rasism?
  • Hur kan man förhålla sig till negativa stereotyper och rasifiering?
  • Vilken påverkan har stereotyperna på våra beteenden och vår självkänsla?
  • Vilka känslor får man manifestera och vilka känslor trycks undan?
  • Finns det utrymme att prata om sina känslor och namnge sina upplevelser?

Föreläsare

Barakat Ghebrehawariat är statsvetare, författare och föreläsare med fokus på antirasism och social rättvisa. Vandad Assadi är psykolog och medgrundare av Löparakademin, som arbetar med frågor som rör jämlik hälsa och social inkludering. Tillsammans driver de podcasten Inga ord för känslor, som syftar till att bryta tabun kring känslor och relationer bland icke-vita män i Sverige.

Förening

MÄN Stockholm är en lokalförening inom förbundet MÄN för medlemmar och ideellt engagerade i Stockholmsområdet. Vi är en rörelse som arbetar för att bygga en mer mångsidig manlighet, förebygga våld, och verka för ett jämställt och rättvist samhälle!

HÄR kan du läsa mer om föreningen MÄN.

Om

Plats:  Medborgarskolans hus, Hagagatan 23 A, station Odenplan. Aulan på entréplan.

När: 18 november kl. 18.00 - 19.00

Pris: Gratis men föranmälan krävs. Du med LMA eller samordningsnummer anmäler dig på folkbildning@medborgarskolanstockholm.se med fullständigt namn, LMA- eller samordningsnummer, adress och telefonnummer.

Med stöd från Stockholms stad

Medborgarskolan