Karlstad
29 Okt 2024
Tisdagar
Madelaine Eriksson

En perfekt kurs för dig som är nyfiken på vad pilates kan ge och som vill lära dig grundläggande pilates-teknik lugnt och metodiskt.

Innehåll

Pilates är en skonsam, säker och effektiv träningsform. Rörelserna utförs i samspel mellan kropp och tanke i ett lugnt och harmoniskt tempo. Övningarna utförs med precision och koncentration vilket leder till total uppmärksamhet på varje moment i rörelsen och ger god kroppsmedvetenhet.

Vi går igenom pilatesteknik, uppvärmning samt grundläggande pilatesövningar. Målet är att du ska få en starkare, smidigare och mer välbalanserad kropp med bättre kroppskontroll, kroppsmedvetenhet och hållning.

Upplägg

Kurs på 6 tillfällen där varje kurstillfälle avslutas med en kortare avslappning.

Förkunskaper

Alla kan komma som har möjlighet att ligga på rygg, mage och sidan på matta på golvet. Vi kommer även att utföra vissa övningar sittandes.

Madelaine Eriksson, har undervisat för Medborgarskolan sedan 2015. Hon har utbildat sig och fortsätter utbilda sig inom olika former av fysisk och mental träning, andningsövningar och anatomi. "Mycket handlar om hur vi tar hand om kroppen, hjälper den att läka, slappna av, mjukna. Vi är ganska bra idag på att vara aktiva på många olika sätt, jag tycker det är intressant att också lära oss hur vi kan bli mer medvetna i vad som ger oss energi så vi lättare kan hålla fast vid det. Ibland kan det vara rörelse, ibland kan det vara vila. Vi behöver båda för att skapa balans"; säger Madeleine

Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt individuell utveckling.

Kursmaterial

Vi använder den egna kroppen som redskap. Matta finns att låna på plats. Använd gärna mjuka behagliga kläder. Kom ombytt då det inte finns omklädningsrum eller dusch.

Ha gärna på dig ledig klädsel. Ta gärna med en långärmad tröja som kan vara skön att ta på sig vid avslutande avslappning. Tänk också på att inte äta för tätt inpå passet.

Alla kursstarter är preliminära. Du får en kallelse till kursen med definitivt startdatum cirka en vecka före kursstart.

Vill du delbetala kursen? Skriv i meddelanderutan vid din anmälan att du önskar delbetala.

Medborgarskolan Herrhagen

Vasagatan 8, Karlstad