Helsingborg
31 Aug 2024
Dag

Orientalisk dans, även kallat magdans, innefattar de flesta dansformer med ursprung i vad vi kallar Orienten. Dansen kännetecknas av suggestiva rytmer, mjuka, kvinnliga rörelser, shimmy och fräcka accenter.

Orientalisk dans, även kallat magdans, är ett mycket brett begrepp som innefattar alla dansformer och genrer med ursprung någonstans det vida geografiska område vi kallar Orienten. Dansen kännetecknas generellt av suggestiva rytmer, mjuka, kvinnliga rörelser, shimmy och fräcka accenter.

Om Prova på

Prova på-tillfället är gratis och sker på kursens ordinarie tid och plats. Det erbjuds en gång före kursstart för att ge en uppfattning om upplägget och en chans att ställa frågor till kursledaren.

Är du nyfiken på fortsättningsnivån så tala med ledaren under detta Prova på-tillfälle, eller kontakta oss på Medborgarskolan för mer info.

OBS - FÖRANMÄLAN KRÄVS till Prova på, antalet platser är begränsat!

OBS - VID FRÅNVARO: om du inte kommer till från din Prova på-plats (av annat skäl än sjukdom med läkarintyg) så tar vi ut en administrationsavgift på 75 kr, den faktureras i efterhand.

Om kursen

Detta prova på-tillfälle visar nivå och upplägg för nybörjarkursens lektioner.

Nybörjarkursen startar 1-2 veckor efter prova på-tillfället. Den är till för alla som är intresserade av att lära sig grundläggande rörelser inom orientalisk dans. Fokus ligger mycket på att rörelserna ska kännas bra i kroppen och hjälpa till att göra ryggen och lederna rörligare. Elever i alla åldrar är välkomna!
Vi kommer att träna alla runda, mjuka rörelser i första hand, sedan de raka – i första hand på ett mjukt sätt, senare möjligen även på ett lite snärtigare sätt – och vibrationsteknik – shimmy. Ledaren följer elevernas utveckling kontinuerligt så att vi lär oss i lagom tempo. Vi kommer inte att träna på någon lång koreografi under denna första termin, däremot kommer vi att träna små kombinationer till dels en mycket välkänd egyptisk melodi, dels kommer vi att prova små kombinationer av steg från egyptisk folklore, i första hand saidi och beledi awadi.

För vem

Inga förkunskaper krävs. För deltagare från 15 år och uppåt.

Alva Aucu. Alva har många års erfarenhet av att leda danskurser för både vuxna och barn. Hon vidareutbildar sig regelbundet inom orientalisk dans. Medborgarskolan har ett ledarutvecklingsprogram som en del av vårt kvalitetssystem. Där erbjuder vi alla ledare kontinuerlig möjlighet till såväl personlig som pedagogisk/metodisk utveckling.

Orientalisk dans dansas oftast barfota, så vi rekommenderar därför att eleverna är barfota. Rekommenderad klädsel: relativt åtsittande så att läraren och eleverna enkelt kan se alla rörelser. Inga myntbälten då det inte passar stilen och stör ljuden! Har du läst våra köpvillkor? Ta reda på viktig information innan du anmäler dig eller vänd dig till oss för upplysning.

Använd ditt friskvårdsbidrag hos oss! Skatteverket godkänner att du använder ditt friskvårdsbidrag (som de flesta får av sin arbetsgivare) till att gå denna kurs. Gå en eller flera kurser, beroende på hur stort ditt bidrag är. Betala kursavgiften och kontakta oss på 075-241 68 50 / region.syd@medborgarskolan.se och begär kvitto till din arbetsgivare.

Erbjudande
Gå två kurser inom dans, sång eller musik och få 300 kr rabatt på den andra kursen, eller gå tre kurser och få 500 kr rabatt på den tredje!
Erbjudandet är personligt och gäller endast för fullängdskurser med cirka 10 kurstillfällen. Gäller ej individuell undervisning och går ej att kombinera med andra rabatter.

Medborgarskolan

Gasverksgatan 17, Helsingborg