Stockholm
9 Nov 2024
Lör, Sön
Camilla Svensson

Lär dig den mycket gamla tekniken att göra riktigt varma vantar och sockor. Vi provar också den nyare virkade varianten som ger ett liknande utseende.

Nålbindning är en mycket gammal teknik där man med grov nål av trä eller ben "binder" sockor, vantar, mössor , väskor mm - av ullgarn. Fynd har gjorts så långt tillbaka som från stenåldern. Det första fyndet av ett plagg i nålbindning som man funnit är en vante från 300 talet e kr.

Innehåll och mål
Vill du lära dig sömma, nåla eller påta. Här lär du dig grunderna i tekniken som kan beskrivas som ett mellanting mellan stickning och virkning. Med hjälp av en nål ca 7–12 cm, inte för vass i spetsen, syr du öglor som går i varandra. En gammal teknik som vi vill hålla vid liv, förnya och föryngra på ett kreativt sätt!

Upplägg
Grundläggande genomgångar samt praktiskt arbete. Kursen är förlagd under en helg.

Förkunskaper
Kursen vänder sig både till dig som är nybörjare och till dig som provat tidigare och vill lära dig flera sätt att plocka maskorna på.

Camilla Svensson som är utbildad i både sömnad och vävning samt en rad olika textila tekniker.

Kursmaterial
Du tar med eget material. Detaljerad information får du med kallelsen.

Utvecklingsmöjligheter
Medborgarskolan har ett brett utbud av textila kurser och bland dem kan vi t.ex. stickskola eller andra tekniker som virkning eller broderi.

Är du vänsterhänt ber vi dig meddela oss i förväg.

Rabatt hos Bokus och Akademibokhandeln
Under den termin som du är deltagare hos Medborgarskolan får du 6 % rabatt på www.bokus.com och 10% på Akademibokhandeln.
Läs mer om hur du gör på http://www.medborgarskolan.se/toppmeny/kurser-forelasningar/rabatt-pa-kursmaterial/

Medborgarskolan

Hagagatan 23 A, Stockholm