Kalmar
23 Sep 2024
Måndagar

Kanske har du ångrat att du inte lärde dig spela ett instrument som barn?

I denna studiecirkel lär vi oss hur musik är uppbyggt. Kanske har du ångrat att du inte lärde dig spela ett instrument som barn? Kanske är du därför nyfiken på att lära dig gitarr eller piano men känner att du saknar grundläggande teoretiska kunskaper. Då är det bra att först läsa musikteori, så du vet vad din instrumentlärare pratar om. Teori varvas med övningar.

• Tonernas namn och läge
  • Notskrifter och skalor, notvärden, pauser, symboler
  • Tonarter, intervall, ackord
  • Tabulatur, kvintcirkeln
  • Rytm, tempo

• Vi träffas 6 måndagar i 90 minuter

Inga förkunskaper krävs

Ledaren

Michael Andersson har arbetat som musiklärare, sångare och körledare

Det är något speciellt med våra kursledare! Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt individuell utveckling.

• Läs mer om våra Allmänna villkor
  • Startdatum är preliminärt och kan vid behov flyttas fram eller komma att ställas in om det inte blir tillräckligt många deltagare.
  • Lokal kan komma att ändras

Medborgarskolan och folkbildningen

Folkbildning skapar vi tillsammans i studiecirklar som drivs framåt genom kunskapsutbyte. Studiecirkeln är folkbildningsrörelsens klassiska kursform och kan handla om stort och smått, lokalt och globalt. Den kan genomföras vid träffar eller på distans och den enskilde deltagaren kan påverka cirkelns upplägg och innehåll efter demokratiskt inspirerad modell.

Medborgarskolan är ett humanistiskt studieförbund som ger dig möjlighet att lära, utvecklas och utbyta erfarenheter och tankar med andra människor. Vi har en bred verksamhet och samarbete med föreningar och organisationer inom många olika ämnen.

Kalmar

Två Systrars väg 13 A, Kalmar