Västerås
Ledare
Viveka Lundström
1 895 kr

På denna kurs kommer du att lära dig att göra ett grundmönster för en byxa utifrån dina egna mått. När mönstret är ritat kommer du att sy upp det som en toille!

Innehåll

Måttagning, konstruktion C38, konstruktion egen storlek av liv med ärm.
Sy toille av grundmönstret. Gör ev anpassningar av grundmönstret.
Använd grundmönstret för att konstruera en blus, skjorta och sy upp.
Konstruktion av klänning utifrån Liv och Kjol grundmönster.

Upplägg
Kursen går samma dag och tid varje vecka.

Förkunskaper
Förkunskaper krävs i den mening att du ska kunna sy och vara bekant med mönstrets funktion och användning. Har du sytt plagg efter färdigt mönster är det vad som behövs.

Kursledare
Viveka Lundström har ett stort intresse av sömnad och har bland annat läst mönsterkonstruktion på Tillskärarakademin och Vadstena Folkhögskola. Hon har också utbildats inom Remake sömnads utbildning på Eskilstuna folkhögskola.

OBS En labradoodle (en ras som inte fäller hår och är känd för att få är allergiska emot) kan komma att vara med på delar av kursen.

Medborgarskolans ledare delar med sig av sina ämneskunskaper på ett inspirerande och engagerande sätt. De vidareutvecklar kontinuerligt sin förmåga genom Medborgarskolans fortbildningsprogram inom vuxenpedagogik.

Kursmaterial

Kurslitteratur:  "Mönster och konstruktioner för damkläder" av Inger Öberg, Hervor Ersman. Denna rekommenderas att ha med till kursen.
Övrigt att ha med:

För Mönsterkonstruktion
Mönsterpapper (ej rutigt)
Skräddarlinjal (eller en längre rak linjal)
Blyertspenna
Sudd
Papperssax
Överskrivningsbar tejp
Måttband

För sömnad (behövs inte första tillfället)
Toille tyg (typ lakan, gardin som inte används)
Tråd, blixtlås, knappar mm som kan behövas för det du vill skapa
Tygsax

Kallelse/Faktura
Kallelse/faktura skickas till angiven e-postadress cirka en vecka före kursstart.

Startdatum är preliminärt och kan vid behov flyttas fram. Kursen kan komma att ställas in om det inte blir tillräckligt många deltagare. Ju tidigare du anmäler dig, desto större chans att kursen startar.

Vill du delbetala kursen? Här kan du läsa mer om hur du gör för att delbetala: Köpvillkor/ allmänna villkor för kurs hos Medborgarskolan | Medborgarskolan

Bra att veta
Tillgång till mikro och kylskåp finns. Vi bjuder på kaffe och té.

Folkbildning
Grundtanken med folkbildning är att deltagarna i samverkan med kursledaren lär av varandra. Arbetsformerna är demokratiska och engagerande och lärandet aktivt. Deltagarna söker och bygger sin egen kunskap genom dialog, interaktion och reflektion med andra. Genom bra kommunikation har kursledaren möjlighet att anpassa kursen tillsammans med deltagarna under kursens gång.

Medborgarskolan Västerås Kopparlunden

Skivfilargränd 4, Västerås