Örebro
1 Apr 2025
Tisdagar

Fotografera med din mobilkamera. Med enkla medel lär du dig skapa fantastiska bilder!

Innehåll
Vi går igenom fotografiskt seende, bildkomposition och bildspråk. Du lär dig att skapa tilltalande bilder med hänsyns till färg, form, ytor, ljus och uttryck. Att fotografera handlar till ena delen om att välja motiv, omgivning, placering och att ta själva fotot, till andra delen handlar det om bildredigering – för att göra bilden komplett. Du kommer få tips på lämpliga appar till detta ändamål.

Kursen är både informativ och praktisk. Ni arbetar med egen fotografering, diskussioner samt får information - allt för att göra dina egna bilder optimala.

Vi ses 4 tillfällen 3x45min samma dag och tid, med uppehåll v. 16 för påsklov.
En del av kursen kan ske utomhus.

Förkunskaper
Alla nivåer är välkomna, nybörjare som fortsättare. Vi lär oss av varandra utifrån där vi befinner oss.

Barbro Paulsson Weaver är en prisbelönt dokumentärfotograf utbildad vid Dramatiska Institutet och GFU i Stockholm. Som en gång rockfotograf med alla stora tidningar på CVt, har världen varit hennes bas då hon följt shamaner i södra Afrika, fåglar i Istanbul och illustrerat barns rättigheter för rättighetsorganisationer. I Barbros verklighetstrogna bilder finns alltid konstnärens öga och inte sällan en glimt av hopp eller humor.
Med verkligheten som bas låter hon fantasi och AI mötas i en imaginär barnkonst.
Hennes globala portfölj finns representerad i många kontinenter; från Johannesburg och Tokyo, Bryssel, Stockholm, Aten, Paris, Berlin till Piteå. Barbro har gjort böcker, skivomslag, bokillustrationer och författarporträtt, är publicerade i olika samlingsverk, tidningar och tidskrifter, och hållit kurser i mobilfotografering.
Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt individuell utveckling.

• Kursstart kan komma att ändras och att startdatum är preliminärt. Observera att du alltid får en kallelse innan kursstart.
  • Läs mer om delbetalning eller om våra allmänna villkor.
  • Vid frågor, funderingar eller specifika behov, tveka inte att kontakta oss.

Medborgarskolan och folkbildning

Folkbildning skapar vi tillsammans i studiecirklar som drivs framåt genom kunskapsutbyte. Studiecirkeln är folkbildningsrörelsens klassiska kursform och kan handla om stort och smått, lokalt och globalt. Den kan genomföras vid träffar eller på distans och den enskilde deltagaren kan påverka cirkelns upplägg och innehåll efter demokratiskt inspirerad modell.

Medborgarskolan är ett humanistiskt studieförbund som ger dig möjlighet att lära, utvecklas och utbyta erfarenheter och tankar med andra människor. Vi har en bred verksamhet och samarbete med föreningar och organisationer inom många olika ämnen.

Medborgarskolan Örebro Fab.

Fabriksgatan 18, Örebro