Umeå
24 Okt 2024
Torsdagar

Upplägg

Varmt välkommen till en studiecirkel där fokus ligger på att bli mer närvarande, avslappnad och fokuserad. Att vara mindful innebär att du är fullt medveten om vad som sker i nuet utan filter eller att döma det du ser och upplever.

Oavsett livssituation och oavsett om du är kroniskt sjuk eller inte kan du med träning minska din stress och ditt lidande samt öka din livskvalitet. Egentligen är det fråga om att göra de resurser som du redan har medvetna – för att sedan utveckla dem.

Med enkla övningar lär du dig att bli alltmer medveten och närvarande. Vilket ofta leder till klokare val och bättre klara av pressen i privat- och yrkesliv.

Många upplever en större närvaro och medvetenhet om sig själv, metoden har gett dem en ökad kroppsnärvaro, bättre andning, och uthållighet. Självkärleken ökar tillsammans med självmedkänslan.

Du bör avsätta en stund varje dag för övningarna mellan kurstillfällena.

Kursen varvas med föreläsningar, samtal och övningar.
- Reaktioner vid stress
- Kroppsscanning
- Metoder för medveten andning

Du behöver inga förkunskaper för att delta i kursen.

Solkarina Hammare är vår kursledare. Hon är utbildad vid Sverigehälsan i motiverande samtal, stress och stresshantering samt trauma och PTSD. Solkarina är utbildad Mindfulness instruktör via Mindfulness centret som startades 2007 av läkaren Ola Schenström. Hon har arbetat både på företag och privat sedan 1992 med stresshantering.

Har du frågor kontakta:
Victoria Kreuger, verksamhetsutvecklare på Medborgarskolan