Karlstad
10 Nov 2024
Söndagar

Den medicinska yogan har sin bas i Kundaliniyogan, de utvalda rörelserna är baserade på medicinsk forskning för sin förmåga att stimulera kroppens självläkande krafter.

Du får prova på andningsteknik, en del yogaövningar samt meditation.

Medicinsk yoga är för människor med specifika problem och sjukdomar och passar också äldre. De som börjat få krämpor i kroppen, t ex sjukdomar som fibromyalgi, hjärt- och kärlsjukdomar, rygg och nackproblem. Medicinsk yoga är från kundaliniyoga, asanas, andningsövningar och meditationer. Ett djupare, långsammare tempo, där deltagarna får hemuppgifter där övningarna jobbar på de chakran där låsningarna och blockeringarna sitter. I början av kursen går vi väldigt djupt med andning. Man kan gå på medicinsk yoga även om man inte har någon sjukdom eller specifika problem. En människa som har mycket smärtor i sin kropp kanske inte klarar vanlig kundaliniyoga, därför har denna medicinska yoga utformats. Man kan säga att vi går mera långsamt fram än i kundaliniyoga.

Kursen hålls varje vecka i 5 veckor.

Förkunskaper

Inga förkunskaper krävs! Var och en gör så gott man kan utifrån sina egna förutsättningar.

Carolina är en glad och positiv person som sprider glädje omkring sig. Hon brinner för att inspirera andra till det som yogan givit henne; Lugn, självkärlek, styrka och harmoni i livet. Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt individuell utveckling.

Kursmaterial

Klä dig i bekväma kläder som inte sitter åt och bara fötter eller strumpor. Det finns yogamatta och filt på plats, men vill du ha ditt egna är det bara att du tar med dig det.

Till den här kursen kan du använda ditt friskvårdsbidrag.

Alla kursstarter är preliminära. Du får en kallelse till kursen med definitivt startdatum cirka en vecka före kursstart.

Vill du delbetala kursen? Skriv i meddelanderutan vid din anmälan att du önskar delbetala.

Anmäl dig till Medborgarskolans kurs, klicka på knappen ”Anmäl” i rutan högre upp på sidan.

Medborgarskolan Herrhagen

Vasagatan 8, Karlstad