Plats: Mötesplats Vårberg – Vårbergsplan 21, Skärholmen
Ansvariga: Judith Bindala och Miad Khalili
Startdatum: 1 april 2025
Dag: Onsdagar
Tid: 16.00 - 18.00
Max antal deltagare per tillfälle: 10 föräldrar och barn per grupp
Verksamhetens målgrupp: Föräldrar och barn i åldern 7–15 år
Volontärer: Ingen behov av volontärer
Digitala medel: Mobiler, datorer och internetuppkoppling
Kursen erbjuder stöd till föräldrar och deras barn i naturämnen som fysik, kemi, biologi och geografi. Syftet är att förbättra barnens förståelse för ämnena och skapa en positiv inställning till lärande, samtidigt som föräldrar får verktyg att aktivt stötta sina barn. Deltagarna arbetar med praktiska övningar och interaktiva uppgifter för att stärka både teoretiska och praktiska kunskaper.
Förbättra förståelsen och resultaten i naturämnena för både barn och föräldrar.
Ge föräldrar verktyg att aktivt stötta sina barns studier i naturämnen.
Skapa en positiv och stödjande lärandemiljö för föräldrar och barn att arbeta tillsammans.
Främja engagemang och intresse för naturämnena genom praktiska och roliga övningar.
Verksamhetsmål för 2025:
Förbättra kunskaperna i naturämnena genom individuell läxhjälp.
Öka föräldraengagemanget i barnens lärande genom att involvera dem i skoluppgifter.
Erbjuda stöd till föräldrar så de känner sig trygga med att hjälpa sina barn.
Kursen består av 2 timmars träffar varje onsdag under 5 veckor. Den första halvan av träffen fokuserar på gemensamma genomgångar och diskussioner om ett specifikt naturämne. Den andra halvan av träffen ägnas åt individuellt eller pararbete för att lösa läxor och övningar. Kursen är flexibel och anpassas efter deltagarnas behov.
Syftet är att förbättra förståelsen och resultaten i naturämnen för både barn och föräldrar, samt att ge föräldrarna verktyg för att stödja sina barns lärande. Genom interaktiva och praktiska övningar arbetar både föräldrar och barn tillsammans, vilket stärker både den teoretiska och praktiska förståelsen.
Föräldrar och barn kommer att vara aktiva medskapare av kursens innehåll och får möjlighet att ge feedback och förslag på vad de vill lära sig mer om. Deltagarna uppmuntras att ställa frågor och bidra till kursens utveckling, vilket gör den anpassad till deras behov. Regelbundna utvärderingssamtal genomförs för att säkerställa att kursens mål uppfylls.