En närbild på en runsten
Föreläsning

Kostnadsfri föreläsning - Drottning Wilhelmina av Nederländerna

17 Dec 2024
Dag

Drottning Wilhelmina av Nederländerna föddes 1880 i Den Haag och blev drottning redan 10 år gammal 1890, då hennes gamle far Willem III avled. Hör Mårten Hougström berätta om en av de mest betydelsefulla kungliga kvinnliga regenterna i Europa.

Innehåll

Willhelminas moder drottning Emma fick fungera som regent fram till 1898 efter faderns död. Wilhelmina regerade sedan som drottning fram till 1948, då hon abdikerade till förmån för sin dotter Juliana. Hon ledde sitt land genom två världskrig och kom att betyda väldigt mycket för att stärka den nederländska monarkin. 1948 bosatte hon sig på sitt älskade sommarslott Paleis Het Loo och levde där till sin död 1962. I ett rikligt illustrerat föredrag får vi lära oss mer om hennes liv.

Föreläsningen arrangeras av Mårten Hougström i samarbete med Medborgarskolan Stockholm.

Föreläsare

Mårten Hougström är utbildad till civilekonom och arbetar som business controller. Han har framfört många föredrag om framför allt om kunglig historia liksom ett flertal om nederländsk historia. Mårten har haft en rad olika föreningsuppdrag, bland annat som ordförande i Livrustkammarens Vänner 2018-2022.

Om

Plats: Hagagatan 23 A, station Odeplan, se sal på skärmen i entrén

När: 5 december kl. 18:30 - 19:30

Pris: Gratis men föranmälan krävs. Notera att du bör avanmäla dig i god tid om du får förhinder så att någon annan kan få platsen.

Med stöd från Stockholms stad

Medborgarskolan