Karlskrona
22 Sep 2024
Söndagar
0 kr

En studiecirkel om existentiell hälsa och konsten att leva i en föränderlig värld

Livet, döden och allt däremellan. Har du funderat på vad som verkligen betyder något? Detta är en studiecirkel om existentiell hälsa och konsten att leva i en föränderlig värld. I en liten grupp på max 9 personer får du möjlighet att tillsammans med andra utforska livets stora frågor. Vi skapar en trygg och förtrolig atmosfär där du kan dela dina tankar och känslor utan att känna dig dömd.

Innehåll

Samtal enligt modellen "Öppna kort" för att reflektera kring livets stora frågor.

I våra samtal utgår vi från modellen "Öppna kort". Det innebär att vi använder oss av enkla övningar och frågor som ger dig möjlighet att utforska dina egna tankar och känslor kring livet. Genom att dela med dig av dina erfarenheter och lyssna på andras skapar vi en atmosfär där alla känner sig sedda och hörda.

Skapa en trygg mötesplats

Vi vill att du ska känna dig trygg och välkommen i vår studiecirkel. Tillsammans bygger vi en atmosfär där det är okey att vara nyfiken, tvivla och ställa frågor. Oavsett var du befinner dig i livet är du välkommen att delta.

Skapa verktyg för att möta en föränderlig värld

Genom att reflektera över livets stora frågor och dela erfarenheter med andra får du verktyg för att hantera livets olika skeden och utmaningar. Du kommer att utveckla en ökad självkännedom, stärka din förmåga att hantera stress och hitta nya perspektiv på tillvaron.

Johanna Tapper är humanist sedan 16 år tillbaka, distriktsläkare och 3-barns mamma från Skåne som har flyttat med familjen till vackra Karlskrona 2020.

Läs mer om Humanisterna på deras hemsida

Medborgarskolan och folkbildning

Folkbildning skapar vi tillsammans i studiecirklar som drivs framåt genom kunskapsutbyte. Studiecirkeln är folkbildningsrörelsens klassiska kursform och kan handla om stort och smått, lokalt och globalt. Den kan genomföras vid träffar eller på distans och den enskilde deltagaren kan påverka cirkelns upplägg och innehåll efter demokratiskt inspirerad modell.

Medborgarskolan är ett humanistiskt studieförbund som ger dig möjlighet att lära, utvecklas och utbyta erfarenheter och tankar med andra människor. Vi har en bred verksamhet och samarbete med föreningar och organisationer inom många olika ämnen.

Karlskrona verksamhetslokal

Ronnebygatan 22, Karlskrona