Linköping
23 Okt 2024
Dag
Johan Bergsten

Idag är det ett krav att ha kanalintyget för att färdas på de europeiska inre vattenvägarna. Kursen ger dig kunskap om speciella sjömärken och signalfigurer. Du måste ha minst Förarintyg, båtpraktik, SRC samt Kanalintyg för att få färdas på de europeiska vattenvägarna.

Europa är genomkorsat av floder, sjöar och kanaler som flitigt trafikeras av yrkestrafik. I fritidsbåtar på dessa vatten är det nödvändigt att känna till regelverket CEVNI och hur man skall förhålla sig till yrkestrafiken på dessa vattenvägar.

Kursen ger dig kännedom om innehållet i CEVNI - Code Européen des Voies de Navigation Intérieure.
CEVNI beskriver signaler, regler och tillvägagångssätt vid navigering på Europas inre vattenvägar.

Målet är att få grundläggande kunskaper om CEVNI:s regelverk så man kan färdas tryggt på europeiska kanaler med sin fritidsbåt

• Vad är Cevni?
  • Definitioner
  • Grundläggande regler
  • Genomgång av blå signaler, röda signaler och ljus, gröna ljus, gula ljus
  • Svarta & vita signaler
  • Lanternföring
  • Möte, omkörning och korsande av kanaler
  • Angörning och avgång från hamn
  • Ljudsignaler
  • Passage genom broar

Förkunskaper
Du ska inneha och kunna visa upp Förarintyg eller Kustskepparintyg, båtpraktikintyg och SRC. Ta därför med din blå intygsbok. Observera att du inte kan skriva provet för kanalintyg om du inte kan visa intygen.

Minimiålder för att få skriva prov är 16 år.

En kväll för teoripass inklusive examination på Medborgarskolan.

Examination
Kursen avslutas med en uppskrivning av en från NFB (Nämnden för båtlivsutbildning) godkänd examinator. Denna sker digitalt och du behöver därför ta med en egen enhet (platta, laptop eller mobil) för detta. Kostnad för examinationen tillkommer med 500 kr och betalas direkt till examinator.
Vid godkänt prov och examination får du intyg i NFBs app. Hyr du båt utomlands är appen ett måste.

Kursmaterial
För att du ska få den bästa starten på kursen ber vi dig köpa nedanstående och ha med till kursstart:

RYA European Waterways Regulations av T. Murrall

Går att beställa via www.bryggboden.seBoken är på engelska då det är bra att lära sig alla termer på engelska direkt, eftersom detta är det språk man använder i kontakten med personal utefter kanaler och slussar.Information om kursmaterial att inhandla och eventuella entrékoder står i kallelsen till kursen.

Johan Bergsten har varit kursledare hos oss länge och har mångårig erfarenhet av sjölivsutbildning. Han har jobbat till sjöss i 11 år och varit befälhavare på mindre passagerarfartyg sedan 1986, och har under hela sitt yrkesliv jobbat med sjöfart och utbildningar. Johan har jobbat på sjöfartsverket i 6 år och driver sedan flera år tillbaka ett rederi med en passagerarfartyg i Vätterns norra skärgård med utgångspunkt Askersund.

Det är något speciellt med våra kursledare! Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt individuell utveckling.

Rabatter
Du som är medlem i en båtklubb eller i Kryssarklubben S:t Annakretsen eller har din båt försäkrad hos Svenska Sjö får 10% rabatt på kursavgiften.
Uppge ditt medlemsnummer eller försäkringsnummer vid anmälan.

Många försäkringsbolag ger rabatt på båtförsäkringen om du har Förarintyg för båt. Har du båten försäkrad hos Svenska Sjö erbjuds du 20% rabatt på försäkringen hos dem när du har tagit förarintyget genom oss.

• Medborgarskolan har en stor sjölivsverksamhet - kurser sätts in under hela terminen och vi har flera nivåer.
  • Kursstart kan komma att ändras och att startdatum är preliminärt. Observera att du alltid får en kallelse innan kursstart.
  • Läs mer om delbetalning eller om våra allmänna villkor på webben.
  • Vid frågor, funderingar eller specifika behov, tveka inte att kontakta oss.

Medborgarskolan och folkbildning
Folkbildning skapar vi tillsammans i studiecirklar som drivs framåt genom kunskapsutbyte. Studiecirkeln är folkbildningsrörelsens klassiska kursform och kan handla om stort och smått, lokalt och globalt. Den kan genomföras vid träffar eller på distans och den enskilde deltagaren kan påverka cirkelns upplägg och innehåll efter demokratiskt inspirerad modell.

Medborgarskolan är ett humanistiskt studieförbund som ger dig möjlighet att lära, utvecklas och utbyta erfarenheter och tankar med andra människor. Vi har en bred verksamhet och samarbete med föreningar och organisationer inom många olika ämnen.

Linköping Medborgarskolan

Teknikringen 7, Linköping