Sundsvall
13 Aug 2024
Tisdagar

En samtalskväll för dig som är efterlevande till suicid. HOPE bjuder på fika, goda samtal och informerar om sin verksamhet. ´HOPE att leva vidare´ är en idéell stödorganisation för alla som mist en familjemedlem, släkting, partner eller god vän genom suicid.

Varmt välkommen till en kväll där vi tillsammans lyssnar på och stöttar varandra, allt för att det ska bli ett tryggt forum. Alla som deltar har mist någon närstående genom suicid.

HOPE vill starta upp HOPEkvällar på olika orter i Medelpad. Om du önskar HOPEkvällar på den ort där du bor kom och berätta om ditt önskemål.

Målgrupp
* Suicidanhörig. Alla som mist en familjemedlem, släkting, partner eller god vän genom suicid.
* Lots/samtalsledare. Om du är suicidefterlevande och är intresserad av att ev hålla i kaffekvällar på olika orter i Medelpad tillsammans med en annan efterlevande så erbjuder HOPE stöd och internutbildning.
PS: Om du är intresserad av rollen som lots/samtalsledare så hör gärna av dig till HOPE innan kaffekvällen för en första kontakt; info@hopeattlevavidare.se

Samtalsledare/Lotsar
* Sussi Mets
En av de fyra grundarna till HOPE.
Sussi är fembarnsmamma och miste sin dotter Pernilla 2017. Hon blev 25 år.

* Catrine Gyllenberg
En av de fyra grundarna till HOPE.
Certifierad sorgbearbetare.
Catrine förlorade sin son Jonathan 2015. Han blev 25 år.

Anmälan
Vi önskar att du anmäler dig så att vi vet hur många vi blir för inköp av fikabröd och val av lokal.
Anmälan är inte bindande.

Upplägg
* Målsättningen är att bjuda in till HOPEkvällar en gång/ månad fortlöpande framöver.
I undantagsfall kan det bli digitala samtalsträffar.
* Kom till en eller flera HOPEkvällar. Deltagandet är självklart fritt och frivilligt.
* Du kan komma och enbart lyssna till övriga deltagare. Det är upp till var och en om man vill prata eller lyssna.
* Nästkommande datum utannonseras via Medborgarskolans och HOPEs hemsida/facebook.
* Deltagandet är kostnadsfritt.

Lokal

Grönborgsgatan 18

• Kaffe och te finns alltid.
  • Vi finns på våning 4A (tre trappor upp). Hiss finns och våra lokaler är tillgängliga för alla.
  • 2-timmars-parkering finns vid Storgatan 73. Entrén från Storgatan har samma portkod.
  • För längre tids parkering finns Parksters stora parkering vid Sidsjövägen, alldeles innan järnvägen om du kör från Storgatan. Parkeringen ligger då på höger sida.
  • Har du parkeringstillstånd för rörelsehindrade finns en parkering närmast entrén mot Storgatan till. Samma portkod gäller.

Om HOPE att leva vidare
Vi är fyra mammor som, trots att vi kom från olika bakgrunder, sammanfördes av en gemensam erfarenhet av förlust och sorg. När våra familjer drabbades av suicid, insåg vi snabbt att efterlevande ofta står ensamma och kämpar utan den nödvändiga förståelsen och stödet från samhället.

Det var i den mörkaste stunden i våra liv som tanken på HOPE föddes. Vi ville skapa en plats där efterlevande kunde hitta stöd och gemenskap, något som vi själva saknade när vi behövde det som mest. Vi bestämde oss för att ta initiativ där samhället inte räcker till, och HOPE – att leva vidare föddes.

Vår organisation strävar efter att fylla det tomrum som vi själva upplevde genom att erbjuda stödverksamhet för efterlevande. Vi tror på kraften av gemenskap och förståelse, och vi arbetar hårt för att skapa en plats där ingen behöver känna sig ensam i sin sorg. Genom att erbjuda stöd, öppna dialoger och skapa en trygg miljö vill vi vara den stöttepelare som vi själva saknade.

Med HOPE strävar vi efter att sprida medvetenhet, minska stigmat kring suicid och erbjuda en hjälpande hand till dem som kämpar med efterlivet. Tillsammans vill vi skapa en värld där efterlevande kan känna hopp och styrka att leva vidare.

Medborgarskolan
Medborgarskolan är ett humanistiskt studieförbund som ger dig möjlighet att utbyta erfarenheter och tankar med andra människor, att lära och utvecklas tillsammans. Vi har en bred verksamhet och samarbete med föreningar och organisationer inom många olika ämnen. Våra tre profilområden är follkhälsa, kultur och bildning.

Medborgarskolan Sundsvall

Grönborgsgatan 18, Sundsvall