Vilhelmina
24 Sep 2024
Tisdagar
Camilla Stenlund

Har du köpt boken "Jägarskolan" men behöver hjälp att studera och gå igenom den så att du är redo för teoriprovet inför jägarexamen? Då är detta en kurs för dig.

Innehåll

Den här kursen går igenom det som behövs för att klara det teoretiska provet för jägarexamen. Boken "Jägarskolan" kan med fördel läsas av alla som är intresserade av natur och vilda djur, även om man inte planerar att bli jägare. OBSERVERA att du behöver komplettera med skytteträning och skytteprov för att bli behörig jägare efter du har klarat denna teoretiska del.

De teoretiska delarna handlar bland annat om:
- Jakten och dess olika metoder
- Viltkunskap
- Vapenkännedom
- Jaktlagstiftningen
- Jägarens ansvar och rättigheter

För att klara det teoretiska provet rekommenderas självstudier varje vecka mellan sammankomsterna. Dela upp och läs kontinuerligt under kursen så har du mest nytta av lektionerna och kan ställa frågor om det som upplevs som oklart.

Träffarna går igenom varje kapitel i boken. Vid varje träff får du arbeta ihop med de andra kursdeltagarna med att svara på studiefrågor i smågrupper. Vi visar även kortare filmer och extra material som underlättar dina studier.

Under cirkeln får du givetvis komma med förslag om vad du vill lära dig mer om och vad du är intresserad av så att du får ut så mycket som möjligt av cirkeln. Vi bjuder in andra jägare som berättar om sin jakt och du har möjlighet att ställa frågor till dem.

Upplägg

Ledarledda träffar på distans i realtid via zoom varje tisdag kl.18:00-21:00 med start 24 september, 10 tillfällen, med totalt 30 studietimmar. (en studietimme = 45 min)

Eftersom det är en cirkel på distans kommer vi att försöka ge er praktiska råd och visa upp vapen tex men det blir inte tillfälle att "klämma och känna" på redskap och vapen. Ett bra komplement kan vara att besöka en vapenhandel och berätta att ni läser jägarexamen och vill se på passande vapen om du inte har någon jägare i din närhet.

Det finns möjlighet att examinera i alla län och du får under utbildningen uppgifter till den examinator som är mest nära dig.

Förkunskaper

Inga förkunskaper krävs. Vi rekommenderar dock att du är 18 år när du går kursen för det kan vara en utmaning att både studera i skolan dagtid och på kvällstid.

Kursledare är Camilla Stenlund från Saxnäs/Marsfjäll. Hon är uppväxt och bosatt i södra lappland där vardagen innehåller i princip dagliga tillfällen till friluftsliv och jakt. Andra jägare bjuds in för att berätta om sin jakt och ger tips och råd.

Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt individuell utveckling.

Kursmaterial

Kursmaterialet  som vi använder oss av är i huvudsak boken  "Jägarskolan"    Det är en lättläst och rikt illustrerad lärobok på 528 sidor som på ett enkelt sätt förmedlar de teoretiska kunskaper som krävs inför Jägarexamen. Du beställer materialet själv via Svenska jägareförbundet Du kan använda annan kurslitteratur också men se till att den är aktuell och innehåller alla nya regler och lagar så att du inte lär dig föråldrade fakta.

Den termin som du är kursdeltagare hos Medborgarskolan får du även 6 % rabatt på Bokus och 10 % rabatt på Akademibokhandeln. Rabatten gäller böcker, pappers- och kontorsvaror. Kontakta oss för att få rabattkoden.

Vi kommer att grundligt gå igenom kursboken under träffarna men du behöver även själv studera mellan kurstillfällena inför teoriprovet. Annars kan det bli svårt att klara provet.

Skytteövningar och skytteprov ingår ej.

Förutom kursavgiften så tillkommer Naturvårdsverkets provavgifter på ca 500 kr för det teoretiska provet. Eventuella omprov bekostas av kursdeltagare. Provavgifter betalas på plats till provrättarna och skytteklubben.

Alla kursstarter är preliminära. Du får en kallelse till kursen med definitivt startdatum cirka en vecka före kursstart.

Vill du delbetala kursen? Skriv i meddelanderutan vid din anmälan att du önskar delbetala.

Folkets hus Vilhelmina

Tingsgatan 8, Vilhelmina