Skellefteå
18 Nov 2024
Mån, Ons
Christer Berggren

Jägarexamen inklusive provskjutning i skyttebiograf med riktiga vapen.

Jakten är en betydelsefull fritidssysselsättning men också en viktig del av viltvården.
Jägarskolan omfattar bl a jaktlagstiftningen, ekologi, viltvård och vapenlagstiftningen.

UPPLÄGG
Kvällstid 5 teoriträffar, två gånger i veckan, samt en avslutningsträff med provskjutning i skyttebiograf Fritidvildmark i Piteå med riktiga vapen. Efter provskjutningen i Piteå gör man provet som genomförs av godkända provledare från Jägarförbundet.

KURSLEDARE
Ledaren har mångårig erfarenhet av att utbilda till jägarexamen.
Alla våra ledare har genomgått Medborgarskolans pedagogiska grundkurs som är anpassad för vuxenutbildning.
Vi har ett ledarutvecklingsprogram som en del av vårt kvalitetssystem där erbjuder vi alla ledare kontinuerlig möjlighet till såväl personlig som pedagogisk/metodisk utveckling.

FÖRKUNSKAPER
Jägarförbundets eller riksjägarnas bok kommer att vara del av kurslitteraturen och den får man låna under kursens gång.

BRA ATT VETA
4 teoritillfällen: Uppstart 18/11 kl. 17-21, 2/12, 9/12, 16/12  kl. 17-21 samt 18/12 kl. 18 med praktisk skytte på Fritid & Vildmark i Piteå och teoriprov. Materialet får man låna och lämnas tillbaka när examinationen är klar. Vi rekommenderar att man skaffar appen jägarskolan. Kostar ca 75:- Examinationsavgiften tillkommer på i dagsläget ca 500:- då det är Naturvårdsverkets avgifter. Den ingår inte i priset.

Alla som går kursen och tar examen är med på utlottning av en nybörjarjakt på älg i två dagar!

Då vi inte, i dagsläget, har någon behörig provledare i Skellefteå, så sker teoriprovet i Piteå och där gör man också provskjutningen i skyttebiografen.

När man klarat teoriprovet får man göra skyttemomentet. Det ingår inte i kursen men alla deltagare har möjlighet, vid tillfälle, att gå en skyttekurs för att slutföra det praktiska provet. I samband med den kan man även göra det praktiska provet.

Alla startdatum är preliminära. Om kursen inte har tillräckligt med deltagare kan kursstarten bli framflyttad.
Vi skickar kallelse/faktura inför kursstart.

Medborgarskolan Skellefteå

Storgatan 37 B, Skellefteå