Karlstad
26 Jan 2025
Söndagar
Nadezjda Dorofejeva

Välkommen till vår nybörjarkurs i ryska, där du får chansen att lära dig grunderna i det ryska språket samtidigt som du får en inblick i den fascinerande ryska kulturen. Denna kurs är perfekt för dig som är nyfiken på att utforska ett nytt språk och en rik kultur.

Denna kurs är utformad för att ge dig en solid grund i det ryska språket samtidigt som du får en djupare förståelse för Rysslands kultur, historia och traditioner. Oavsett om du planerar att resa till Ryssland, vill kunna kommunicera med rysktalande vänner och kollegor, eller bara vill utmana dig själv med att lära dig något nytt, kommer denna kurs att ge dig verktygen du behöver.

Innehåll

Grundläggande språkkunskaper: Alfabetet, grundläggande grammatik, vanliga fraser och ord.
Kommunikation: Hur man hälsar, presenterar sig själv och håller enkla konversationer.
Kultur: Introduktion till rysk historia, traditioner, mat, musik och konst.

Upplägg

Gruppundervisning 1 gång per vecka under 10 veckor. Eventuella lov och uppehåll diskuteras i gruppen efter start.

Förkunskaper

Denna kurs är öppen för alla som är intresserade av att lära sig ryska, oavsett tidigare erfarenhet. Inga förkunskaper krävs.

Nadezjda Dorofejeva har varit kursledare hos oss på Medborgarskolan i 10 år och är en väldigt uppskattad ledare. Hon är utbildad lärare i ryska och litteratur från Lettland och har 29-års pedagogisk erfarenhet. Nadezjda är legitimerad lärare i ryska med behörighet att undervisa i den svenska grundskolan och gymnasieskolan som modersmålslärare i ryska.

Kursmaterial

I kursen använder vi oss av Mozjno! Textbok
ISBN: 9789147078967 av Marja Jegorenkov, Sirpa Piispanen, Tuula Väisänen, Kerstin B Rydén, samt material som framtagits av ledaren.

Observera att kursmaterialet inte ingår i kursavgiften och inte tillhandahålls av Medborgarskolan.
Invänta kallelse med datum för kursstart innan du köper boken.

Under den termin som du är kursdeltagare hos Medborgarskolan får du även 6 % rabatt på Bokus. Rabatten gäller böcker, pappers- och kontorsvaror. Se mer under förmåner.

Anmälan och kallelse

Anmäl dig genom att klicka på "Anmäl dig här". Som deltagare under 18 år måste målsman stå som annan betalare vid anmälan.

Glöm inte att uppge mobilnummer och mejladress vid anmälan för att inte missa viktig information angående kursen.

Vi reserverar oss för att kursen kan komma att byta dag eller tid eller ställas in pga för få anmälda.
Ju tidigare du anmäler dig desto större chans att kursen kommer till start.

Om kursen skulle ha för få anmälda meddelar vi dig 1-2 veckor innan kursstart. Vi reserverar oss för eventuell framflyttad kursstart, ändrad dag och/eller tid. Vi kontaktar dig alltid innan förändring och du har då rätt att avboka din plats kostnadsfritt.

Kallelse till kursen skickas till dig via mejl ca en vecka innan kursstartdatum som en bekräftelse på kursstart. I kallelsen följer även information om kursmaterial och eventuella entrékoder.

Det går utmärkt att delbetala kursen - ange detta vid anmälan.

Efter avslutad kurs kan du får tips av din kursledare om hur du kan fördjupa dina kunskaper.

Vill du anordna en kurs/studiecirkel själv med några vänner, t ex inom språk? Hör av er till oss så kan vi stötta er på olika sätt; med lokal, material osv.

Medborgarskolan Karlstad Fanfaren

Gustaf Anders Gata 7B, Karlstad