Uppsala
13 Nov 2024
Onsdagar
Avigal Rahel Pommert

Denna dynamiska och inspirerande kurs kan användas för att skapa en portfolio och fördjupa sig i illustrationstekniker! Vi kommer att använda olika innovativa tekniker att berätta historier och beskriva ord.

Innehåll

Illustration är ett sätt att berätta en historia eller sätta ord på bilder. I denna lättillgängliga kurs kommer vi att utforska olika tekniker för att illustrera barnböcker, ord och våra egna personliga projekt genom collage, olika teckningstekniker och mixed media. Vi kommer att använda uttrycksfull teckning, skiktning och komposition för att skapa levande illustrationer.

Ett av Medborgarskolans fyra kärnvärde är:
Utveckling i samverkan
Vi tror att människor utvecklas bäst i samverkan med andra. Därför vill vi skapa mötesplatser där ett givande och tagande får alla att känna delaktighet. Med nya kunskaper, ökat självförtroende och ­sociala nätverk får människor möjligheter och styrka att själva utforma och påverka sina liv.
Därför möts både nya och erfarna deltagare i denna kurs för att även inspirera varandra
Våra andra fina kärnvärden hittar du på https://www.medborgarskolan.se/om-medborgarskolan/

Kursen går varannan vecka, jämna veckor, samma tid och dag. 25/12 utgår.

Förkunskaper
Kursen är lärarledd och välkomnar dig som antingen har gått en tidigare kurs i illustration eller är nybörjare.  Kontakta gärna vår kursledare och du har någon fråga kring kunskapsnivåer på telefonnummer 0769426126 eller via mail: avigalrachel@gmail.com

Avigal Rachel har 14 års undervisningserfarenhet av illustration på museer, bibliotek, konstgallerier och kulturcentra i London och Stockholm. Hennes passion är att dela information och lära ut nya sätt att göra saker på. Hon har arbetat som frilansande illustratör för teaterbolag i London och skriver på sin första barnbok.

Alla våra ledare har genomgått Medborgarskolans pedagogiska grundkurs som är anpassad för vuxenutbildning. Vi har ett ledarutvecklingsprogram som en del av vårt kvalitetssystem. Där erbjuder vi alla ledare kontinuerlig möjlighet till såväl personlig som pedagogisk/metodisk utveckling.

Kursmaterial
Kursmaterialet ingår inte i kursavgiften. Det material du behöver införskaffa finns att köpa på Zinkvit.se eller i deras butik i Uppsala.
Det du behöver för kursen är:
•    Gamla tidningar
•    En rad pasteller, olja, krita och vaxkrita
•    Akrylfärger i olika färg
•    Stort papper i A2 format
•    Lim
•    Pennor
•    Mixed Media Block , 300 gr (t.ex. Canson) eller stort A2-papper
•    En mjuk och en hård blyertspenna
•    Mjukt suddgummi

För bästa resultat rekommendaras att använda ovanstående kursmaterial. Efterhand som kursen pågår kommer du att få tips och råd om mer material som du kan ha glädje av men ovanstående är tillräckligt till första sammankomsten.

Tips på vidareutveckling
Medborgarskolan erbjuder olika kurser i måleri och hantverk både för vuxna och barn. Vi har ett stort utbud inom hantverkskurser, se vårt kursprogram eller kontakta oss så försöker vi hjälpa dig att hitta något som passar. www.medborgarskolan.se

Hos oss på Medborgarskolan är alla deltagare och ledare försäkrade under aktiviteten/kursen samt till och från aktiviteten/kursen
Lär mer på Olycksfallsförsäkring | Medborgarskolan

Alla kursstarter är preliminära. Du får en kallelse till kursen med definitivt startdatum cirka en vecka före kursstart.
Vill du delbetala kursen? Skriv i meddelanderutan vid din anmälan att du önskar delbetala.

Medborgarskolan Uppsala (Bergsbrunnagatan)

Bergsbrunnagatan 20, Uppsala