Västerås
8 Maj 2025
Torsdagar

Brukar du fundera på hur allt i i livet- hänger ihop? Hur du, och ditt liv, passar in ett större sammanhang och hur du kan hitta ökad mening, glädje och balans i ditt liv? Om Du svarar ja på någon av ovanstående frågor, då är det här kursen för Dig!

Existenspusslet är en förklaringsmodell som vi tillsammans kan använda för att bättre förstå hur allt skulle kunna hänga ihop. Vad vi behöver för en bättre balans i våra livspussel - och för att bygga en bättre värld - är dels större förståelse för hur hela Existenspusslet hänger ihop, dels tillräckligt med kunskap och kärlek för att kunna åstadkomma konstruktiva beteendeförändringar som i förlängningen skapar en mer hållbar värld.

Målet med den här kursen är alltså att vi tillsammans ska hitta vägar till en ökad förståelse för såväl det egna livspusslets utmaningar som hur vi kan bygga bättre samhällen och en bättre värld. Ambitionen är att Du efter kursens slut ska känna Dig lite klokare, och bättre rustad för att anta livets utmaningar. Ambitionen är faktiskt även att Du ska ska känna lite mer älskad!

Kursen är delvis baserad på boken "Existenspusslet och hoppet om den bästa av världar" av Lars Öhman, en svensk författare. Anmäl Dig redan idag så har Du tagit första steget på Din resa mot ett liv präglat av ökad kunskap och ökad kärlek!

Upplägg
Kursen går  engång i vecka under 5 veckor, 2x45 minuter vid varje tillfälle, totalt 10 lektionstimmar.

Varje träff har ett eget temaområde, teman går in i varandra och kommer även att dryftas parallellt:

1. Existentiella hot och möjligheter

2.  Ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet

3. Beteendeförändringar

4. Kunskap

5. Kärlek

Eventuella lov eller uppehåll bestäms tillsammans i gruppen och med ledaren vid kursens första tillfälle.

Efter avslutad kurs erbjuder vi möjlighet att boka plats på kommande fortsättningskurs.

Endast dina erfarenheter av livet.

Lars Öhman är utbildad beteendevetare, föreläsare och författare. Han har skrivit två böcker, "Ett liv att leva, inte bara drömma om" och "Existenspusslet och hoppet om den bästa av världar". Han har två böcker till som kommer att publiceras. Fokus i skrivandet och som föreläsare ligger på existentiella frågor och önskvärda beteendeförändringar och Lars ser sig lika mycket som socialhjäpare som filosof.

Kursledaren har ett coachande och uppmuntrade arbetssätt. Samtal och reflektioner med klok och kärleksfull guidning kan i sig åstadkomma underverk, men vi kommer även att fokusera på vilka redskap som kan leda till konstruktiva och bestående förändringar.

Kursmaterial
Kursledaren arbetar med eget material så ingen kurslitteratur behöver inhandlas inför kursen.

Kallelse/faktura
Alla kursstarter är preliminära. Vi förbehåller oss rätten att ställa in kursen om det är för få anmälda.  Kallelse/faktura till kursen med definitivt startdatum skickas till angiven e-postadress cirka en vecka före kursstart.

I våra lokaler finns både kylskåp och micro, så det går bra att ta med egen mat om så önskas. Medborgarskolan bjuder på kaffe och te.

Folkbildning
Grundtanken med folkbildning är att deltagarna i samverkan med kursledaren lär av varandra. Arbetsformerna är demokratiska och engagerande och lärandet aktivt. Deltagarna söker och bygger sin egen kunskap genom dialog, interaktion och reflektion med andra. Genom bra kommunikation har kursledaren möjlighet att anpassa kursen tillsammans med deltagarna under kursens gång.

Anmälan
Anmälan sker via formuläret här på kursens hemsida eller genom Kundcenter, tel. 010-15 75 200.

Medborgarskolan Västerås Kopparlunden

Skivfilargränd 4, Västerås