6 Nov 2024
Onsdagar

Välkommen till en studiecirkel där vi fördjupar oss i filosofins värld och kopplar de antika grekiska idéerna om det sanna, det vackra och det goda till dagens samhällsaktuella frågor!

Upplägg

I denna spännande studiecirkel tar vi oss an några av historiens största tänkare för att utforska hur teorier om sanning, skönhet och godhet genomsyrar aktuella samhällsfrågor. Från Platon och Aristoteles till Sören Kierkegaard och Simone de Beauvoir kommer vi att använda filosofiskt tänkande för att utforska viktiga frågor i samhälle.

Vi kommer att fördjupa oss i grundläggande filosofiska frågor om rättvisa, frihet, moral och kunskap. Genom att kombinera historiska perspektiv med dagens debatter om aktuella samhällsämnen såsom klimatkrisen, feminism, demokrati och teknologi, kommer vi att avslöja de filosofiska förutsättningar som styr aktuella samhällsfrågor. Samtidigt är studiecirkelns ingång öppen, vilket ger dig som deltagare möjlighet att påverka diskussionsämnen och lyfta fram egna frågor och ämnen som känns relevanta.

Varje träff är en möjlighet att utbyta tankar, dela insikter och ställa frågor om vår samtid genom filosofins lins. Tillsammans kommer vi att läsa några meningar från filosofins största texter för att inspirera oss i våra diskussioner. Hur kan vi förstå rättvisa i dagens politiska landskap? Vad säger filosofer om teknikens roll i våra liv? Hur förknippas konst med moral? Och vilka moraliska dilemman möter vi i en globaliserad värld? Kom och delta i lärandet och diskussionen – tillsammans kan vi utforska hur filosofiska idéer om det sanna, det vackra, och det goda genom tiderna kan hjälpa oss att navigera samhällsfrågor.

Praktisk Information

Var: Medborgarskolan, Hagagatan 23 A. Sal får du mer info om senare.

Schema:

• Onsdag 6 november kl. 18.00-19.30
  • Onsdag 13 november kl. 18.00-19.30
  • Onsdag 20 november kl. 18.00-19.30
  • Onsdag 27 november kl. 18.00-19.30
  • Onsdag 4 december kl. 18.00-19.30
  • Onsdag 11 december kl. 18.00-19.30

Kostnad: Gratis

Föreläsningen genomförs på svenska, men med vissa inslag av engelska.

Inga förkunskaper förutom nyfikenhet!

Oavsett om du är nybörjare eller har erfarenhet av filosofi, är denna cirkel öppen för alla som är intresserade av att diskutera och reflektera över hur vi kan använda filosofiska idéer för att analysera och förstå vår värld idag.

Samantha Bankston, PhD, är en amerikansk filosof och gästforskare vid Södertörns högskola i Stockholm. Hon har undervisat i USA och Frankrike i över ett decennium och har publicerat böcker och artiklar om kontinentalfilosofi, särskilt om Gilles Deleuze. Hennes monografi, Deleuze and Becoming (2017), handlar om tid som metafysisk grund. Hon översätter Deleuzes tidigare opublicerade föreläsningar för The Deleuze Seminars. Samantha är också aktiv översättare av flera franska filosofer och skriver en bok om konst och metafysik. Hon brinner för att skapa kontakter inom idéernas sfär och välkomnar alla till filosofins värld!

Anmälan om du har samordningsnummer eller LMA-nummer

Om du har ett svenskt personnummer kan du anmäla dig via vår hemsida. För deltagare med LMA-nummer eller samordningsnummer, vänligen maila ditt LMA-nummer eller samordningsnummer, fullständiga namn, adress, telefonnummer och e-postadress till folkbildning@medborgarskolanstockholm.se

Arangemanget görs med stöd av Stockholm stad.

Medborgarskolan

Hagagatan 23 A, Stockholm