Västerås
16 Okt 2024
Onsdagar
Jennipher Sivertsson

Det bästa med att gå på kurs är att inspireras av varandra. att komma bort från stressen, bolla idéer och få ett kul tema att jobba utifrån.

Innehåll

Kursledaren Jennipher kommer inleda varje lektion med en lättare övning om skissteknik, färglära eller liknande efter deltagarnas förslag, behov och materialval. Och, om så önskas; så delges tema för dagens kreativa skapande.

Den här kursen passar lika bra att ha som tillfälle att arbeta på ett eller flera större egna projekt och få stöttning och tips eller att bara följa kursinnehållets övningar.

Kursen blir väldigt individuell, vissa vill måla av från exempel, andra skapa fritt. Ledaren är med hela vägen och ger tekniker som passar till övningen och det material ni har med er.

Det finns inga rätt eller fel i den här kursen. Du kan till exempel välja att arbeta med blyerts och kol skisser, måla med akvarell eller akvarellpennor, Fördjupa dig i kritor och pasteller. Kanske vill du ta med en loppis målning och använda akrylfärg för att fylla den med spöken. Illustrationer och stilisering kanske är mer vad du vill hålla på med. Få inspiration till en barnbok. Lära dig teckna ansikten eller landskap. Experimentera med abstrakt konst, blanda olika material på en kanvas. Inget är fel, ta bara med vad du behöver så har vi en kreativ trevlig kurs att se fram emot.

4 onsdagar i rad mellan kl 17-20

Förkunskaper

Kursen välkomnar både dig som är nybörjare och dig som redan har fördjupade kunskaper, alla kommer lära sig något nytt och inspirerande. Kursledaren anpassar undervisningen individuellt och tar fasta på dina förutsättningar och egna mål.

Kursmaterial

Kursmaterialet ingår inte i kursavgiften.
Till denna kurs behöver du själv välja VAD du vill arbeta med för material och ta med dig vad du tror du kan behöva.
Om du efter första tillfället vill ha mer tips ang material går det bra att diskutera med kursledaren vad hen tror du kan ta med framöver.

EXEMPEL på material (välj själv);

* Blyerts (B,HB,H pennor), sudd, skiss/teckningspapper, kol, stompf
* Akvarellfärg, 200-300g akvarellpapper, penslar, maskeringstejp
* Tusch, markers, papper
* Guache, 200-300g papper, penslar, maskeringstejp
* Akryl, 200-300g papper, canvas, penslar, maskeringstejp
* Pastellkritor / oljepastell, tjockare papper, maskeringstejp, egen trasa
* Annat material

Ovanstående är enbart exempel; du kan ha med vad du vill. (Notera att vi inte har ett avlopp som godkänner att man häller ut/rengör oljemålnings material)

Jennipher Sivertsson har jobbat som kursledare på Medborgarskolan i 4år, arbetat som bild- och slöjdlärare i 5år samt har 6års utbildning inom bild och formgivning.
Medborgarskolans ledare delar med sig av sina ämneskunskaper på ett inspirerande och engagerande sätt. De vidareutvecklar kontinuerligt sin förmåga genom Medborgarskolans fortbildningsprogram inom vuxenpedagogik.

Kallelse/faktura

Kallelse/faktura skickas till angiven e-postadress cirka en vecka före kursstart.

Startdatum är preliminärt och kan vid behov flyttas fram. Kursen kan komma att ställas in om det inte blir tillräckligt många deltagare. Ju tidigare du anmäler dig, desto större chans att kursen startar.

Vill du delbetala kursen? Här kan du läsa mer om hur du gör för att delbetala: Köpvillkor/ allmänna villkor för kurs hos Medborgarskolan | Medborgarskolan

Folkbildning

Grundtanken med folkbildning är att deltagarna i samverkan med kursledaren lär av varandra. Arbetsformerna är demokratiska och engagerande och lärandet aktivt. Deltagarna söker och bygger sin egen kunskap genom dialog, interaktion och reflektion med andra. Genom bra kommunikation har kursledaren möjlighet att anpassa kursen tillsammans med deltagarna under kursens gång.

• Vi bjuder på kaffe och te i våra lokaler.
  • Tillgång till mikro finns.
  • Medborgarskolan Mälardalen är miljödiplomerade sedan 2016. Läs mer om vårt hållbarhetsarbete här.

Medborgarskolan Västerås Kopparlunden

Skivfilargränd 4, Västerås