Karlstad
17 Okt 2024
Dag
Ulf Fredriksson

Vad gör du om en person i din närhet drabbas av akut hjärtstopp? Med en färsk utbildning i HLR, hjärt-lungräddning, kan du känna dig lite mer förberedd om olyckan skulle vara framme. Välkommen till en viktig utbildningskväll med föreläsning och praktiska övningar i hjärt- och lungräddning.

Innehåll

Utbildningen inleds med en genomgång i hemberedskap, hur klarar du dig när krisen kommer? Viktig information som kan vara skillnaden i ett skarpt läge.

Inom hemberedskap får du bland annat kunskap om:

• Grundbehov
  • Ditt eget ansvar och det offentligas ansvar
  • Inhämtning av information
  • Vatten
  • Värme
  • Mat
  • Sömn
  • Belysning
  • Hygien

Under föreläsningen kommer vi att prata om riskmedvetenhet och hur vi själva kan förebygga olyckor i vår vardag.

Därefter kommer de praktiska övningarna inom HLR och stoppa blödning som ger dig bland annat grundkunskaper i behandlingen av en person som fått akut hjärtstopp, genom bröstkompressioner och inblåsningar. Du får också lära dig tekniken för att bedöma den drabbades tillstånd samt kalla på hjälp. Du får också att stoppa en akut blödning.

Du får lära dig hur du använder en hjärtstartare och får träna dig på hur den används. Vi kommer också att gå igenom tekniker för luftvägsstopp.

Om föreläsaren

Utbildare Ulf Fredriksson från Civilförsvarsförbundet håller i kursen.

Ulf har utbildat och haft föreläsningar inom HLR, hemberedskap, stoppa blödning och Barn-HLR via Civilförsvarsförbundet sedan 2009. Ulf har haft dessa utbildingar hos Medborgarskolan sedan 2017.

Utbildningen är kostnadsfri, materialkostnad 100kr.

Medborgarskolan samarbetar med Civilförsvarsförbundet vilka följer Svenska rådet för Hjärt-lungräddning. Efter utbildningen erhåller du ett kompetensbevis för genomförd utbildning i Hjärt-lungräddning.

Hos oss på Medborgarskolan är alla deltagare och ledare försäkrade under aktiviteten/kursen samt till och från aktiviteten/kursen. Lär mer på Olycksfallsförsäkring | Medborgarskolan

Alla kursstarter är preliminära. Du får en kallelse till kursen med definitivt startdatum cirka en vecka före kursstart.

Medborgarskolan Karlstad Fanfaren

Gustaf Anders Gata 7B, Karlstad