Umeå
9 Okt 2024
Dag

Vad gör du om hunden sätter i halsen, plötsligt ramlar i ihop eller kommer hem från veterinären med ett dränage? I den här kursen får du förhoppningsvis svaren som gör att du som hundägare känner dig trygg i hur du hanterar olika mer eller mindre akuta situationer.

Välkommen till en kurs för dig som hundägare där vi fokuserar på akut omhändertagande i hemmet.

INNEHÅLL OCH MÅL:
Kursen syftar till att ge dig som hundägare grundläggande kunskaper i omhändertagande vid akuta sjukdomstillstånd. Genom teoretisk undervisning och praktiska övningar kommer du att få lära dig att hantera olika situationer som kan uppstå med din hund. Efter kursen kommer du förhoppningsvis att känna dig tryggare i att agera snabbt och korrekt vid olyckor eller akuta sjukdomstillstånd.

UPPLÄGG:
Kursen är uppdelad i både teoretiska och praktiska moment för att ge en heltäckande inlärning. Vi kombinerar föreläsning med hands-on övningar för att säkerställa att du både förstår och kan tillämpa de kunskaper som lärs ut.
Vi kommer bland annat att gå igenom:
•    Identifiering av akuta tillstånd och deras symtom
•    När kan du/ska du agera själv och när ska du snabbt söka veterinärhjälp?
•    HLR på hund
•    Enklare sårvård och eftervård
•    Enklare bandagering och omläggning
•    Fallbeskrivningar och möjliga scenarion

KURSLEDARE:
Jessica Vestberg är hundinstruktör hos oss och har många års erfarenhet med hund, hon har förnärvarande tre egna hundar. Jessica är mycket engagerad i utställningssammanhang tävlar i spår och tränar mycket nosework.

Emelie leg. veterinär
Sheltieälskande veterinär som har nära till skratt och ett brinnande intresse för akutsjukvård. Drömmer om en späckhuggartatuering.

Elsa leg. veterinär
Supersnälla veterinären Elsa har alltid ett leende på läpparna och sprider värme omkring sig. Hemma matar hon gärna sura degar.

Julia leg. djursjukskötare
Passionerad djursjukskötare som älskar att lära ut och dela sin kunskap. När hon inte är upptagen med att hjälpa djur eller hålla utbildningar, njuter hon av mangos från hennes egna mangoträd. (Mango McFruity Booty)

Emelie djurvårdare nivå 3
En djurvårdare som kan det mesta, håller koll på alla, och ser till att ordningen är i topp, både bland djur och kollegor! Bullbakning är inte hennes grej...

FÖRKUNSKAPER:
Inga förkunskaper

KURSMATERIAL:
Material för att anteckna

BRA ATT VETA:
Inga hundar medtages, de får stanna hemma 😊
Alla startdatum är preliminära. Om kursen inte har tillräckligt med deltagare kan kursstarten komma att bli framflyttad. Medborgarskolan förbehåller sig rätten att ställa in kursen vid färre deltagare än sex stycken.
Vi skickar kallelse med samtliga datum och platser/faktura inför kursstart.

Vi ser fram emot en spännande och rolig kväll tillsammans!

Medborgarskolan Umeå

Slöjdgatan 2, 1 tr, Umeå