Växjö
Ledare
Therése Maviele
950 kr

Vill du lära dig grunderna i att skissa och utveckla din teknik? Den här kursen ger dig en bra introduktion till skissteknik genom att öva på att skissa föremål.

Skissteknik grund steg 1 ger dig en bra introduktion till skissteknik genom att öva på att skissa föremål. Vi fokuserar på hur du skapar djup och volym med hjälp av perspektiv, ljus och skuggor – det är dessa som ger dina teckningar liv och form. Ingen tidigare erfarenhet krävs, det viktigaste är att du har ett intresse och en vilja att lära dig!

För vem?

Kursen vänder sig till dig som är nybörjare och vill lära dig grunderna i skissteknik.

Mål

Efter avslutad kurs kommer du ha en grundläggande förståelse för perspektiv, ljus och skuggteknik och kunna tillämpa detta i dina egna skisser.

Innehåll

Vi går igenom steg för steg hur du kan skissa olika föremål med fokus på att förstå perspektiv och hur ljus och skuggor påverkar dina bilder. Du får också enkla och effektiva uppvärmningsövningar som hjälper dig att komma igång, både i klassrummet och hemma. Under kursen använder vi blyertspennor och går igenom olika skissmetoder. Du uppmuntras att arbeta med övningarna även mellan kurstillfällena för att få ut så mycket som möjligt av kursen.

Kursupplägg

Du får en uppgift att skissa av föremål och blir under hela kursen guidad genom processen. Dessutom får du tips på uppvärmningsövningar som hjälper dig att stärka din frihandsteknik.

Kursledare

Therése Maviele är kursledare för denna kurs. Therése har varit verksam formgivare sedan 2013 och har en konstnärlig kandidatexamen i design med utbildning från både Sverige och utomlands. Hon har lång erfarenhet inom produktutveckling och har arbetat med inredningsprojekt samt designat möbler och inredning för både svenska och internationella varumärken. Hennes breda kompetens inom design och skissning gör henne till en utmärkt handledare för dig som vill utvecklas inom skissteknik.

Studiematerial

• Panduro ”Sketch & Drawing set”: Innehåller 12 blyertspennor och kolpennor i olika hårdheter, ett knådgummi och ett vanligt suddgummi, samt pennvässare.
  • A3-skissblock: Panduro Hobby Sketch Pad, perfekt för blyerts, kol och andra tekniker.
  • Linjal, halvmåne och vinkellinjal

Utvecklingsmöjligheter

Efter kursen kan du diskutera med kursledaren om fortsatta utvecklingsvägar och möjligheter att fördjupa dina kunskaper.

Tider och datum

Datum: 9/11, 16/11, 23/11

Tid: 10.00-12:15

Antal träffar: 3

Plats:
Medborgarskolans lokaler, Vintervägen 2 Växjö

Pris:
950 kr per deltagare

Anmälan är bindande

Anmälan och kallelse:
Anmäl dig genom att klicka på Anmäl dig här. Som deltagare under 18 år måste målsman stå som annan betalare vid anmälan

Glöm inte att uppge mobilnummer och mejladress vid anmälan för att inte missa viktig information angående kursen

Vid fullbokad kurs och många reservanmälda kan det hända att vi startar upp fler kurser, ange därför gärna om det är någon dag eller tid som passar bra för dig vid anmälan

Vi reserverar oss för att kursen kan komma att byta dag eller tid eller ställas in pga för få anmälda

Ju tidigare du anmäler dig desto större chans att kursen kommer till start

Om kursen skulle ha för få anmälda meddelar vi dig 1-2 veckor innan kursstart. Vi reserverar oss för eventuell framflyttad kursstart, ändrad dag och/eller tid. Vi kontaktar dig alltid innan förändring och du har då rätt att avboka din plats kostnadsfritt

Kallelse till kursen skickas till dig via mejl ca en vecka innan kursstartdatum som en bekräftelse på kursstart. I kallelsen följer även information om kursmaterial och eventuella entrékoder

Har du frågor angående kursen kontakta:

Verksamhetsutvecklare

Lone Wåxnäs

lone.waxnas@medborgarskolann.se

Varmt välkommen att anmäla dig och börja din resa inom skissteknik!

Konf sal, Medborgarskolan Växjö

Vintervägen 2, Växjö