Piteå
13 Nov 2024
Onsdagar

Dags att ge garderoben nytt liv! Upptäck textil Remake på Medborgarskolans kurs och omvandla dina gamla kläder till trendiga, unika plagg. Miljövänligt och ekonomiskt smart – sy något nytt av det du redan har. Släpp loss kreativiteten och skapa din personliga garderob.

Innehåll

”Textil Remake” där går inget till spillo och allt kan användas för att nyttja plaggen över en mycket längre tid men fortsatt med känsla för att vara både hållbart och trendigt. Plagg som kan bli något annat när man använder fantasin. Att skapa kläder på ett hållbart sätt innebär att vi på den här kursen använder oss av material vi redan har hemma. Det kan vara gardiner, dukar, filtar, virkade överkast eller kläder som hänger längst in i garderoben och inte används. Sy en klänning av en gardin, sy en kjol av flera jeans, sy en jacka av en filt. Sy ut eller ta in ett plagg som inte har rätt storlek. Det bästa är att använda det som redan finns hemma och vi hjälps åt med idéer och lösningar.

KURSLEDARE

Helene Lowall utbildade sig redan 1985 som skräddare och mönsterkonstruktör och har under många år jobbat med sömnad och textil både som egenföretagare och anställd och har ett brinnande intresse för det textila hantverket. Hon har även studerat vidare under 2024 på Borås textilhögskola samt Yrkesakademin inom cirkulär design och textil med fokus på att skapa hållbar ”fashion”.

Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans pedagogiska grundkurs och erbjuds ett gediget internetutbildningsprogram med möjlighet till fortsatt personlig och pedagogisk/metodisk utveckling.

FÖRKUNSKAPER

Vi tror det är bra om du har sytt på maskin innan men i övrigt finns inga krav på förkunskaper.

MATERIAL

I kursen ingår inget material, din privata garderob är ditt grundläggande material, så ta med de plagg du har för avsikt att designa om och plagg du kan tänka använda i den processen. Ni kommer att gå igenom vad som kan behöva kompletteras då vi träffas första gången.

·       Alla kursstarter är preliminära.

·       Du får kallelse till kursen med definitivt startdatum ca en vecka före kursstart.

·       Vill du delbetala kursen? Kontakta ditt lokalkontor för mer information.

·       Vi bjuder på kaffe och te i våra lokaler.

Men var snabb med anmälan så du säkrar en av de 7 platserna.

Välkomna!

Medborgarskolan Piteå