Stockholm
21 Nov 2024
Dag
0 kr

Välkommen på författarsamtal med Lena Morin Nilsén. Lena är grundare till organisationen nxtME, en överlevare och inspiratör samt författare till boken "Aldrig kunde han döda mig : en sann berättelse om att överleva incest". Hör Lena berätta om de uppväxthistoria som ligger till grund för boken.

En vecka fri från våld

En vecka fri från våld är en nationell vecka med fokus på att förebygga fysiskt och psykiskt våld i samhället. Internationellt heter veckan "orange week". Här på Medborgarskolan uppmärksammar vi denna vecka genom att anordna en rad kostnadsfria föreläsningar och workshops tillsammans med våra samarbetsföreningar. Se och delta gärna i vårt övriga program kring veckan:

Innehåll

Lena växer upp i en utåt sett välbärgad och trygg familj på den pittoreska landsbygden i Dalarna. Men när grannar och vänner inte ser eller hör, styr pappan familjen med järnhand. Fysiskt våld varvas med psykningar och trakasserier. Hemma lever Lena som en skugga, ständigt rädd för att någon i familjen ska bli ihjälslagen. När hon är tio år gammal flyr hennes mamma det våldsamma hemmet och Lena blir ensam kvar. Åren som följer eskalerar våldet, och när Lena just fyllt 13 år gör han det värsta en förälder kan göra mot sitt barn.

Aldrig kunde han döda mig är en gripande skildring av ett av våra mest tabubelagda ämnen; Hur det är att växa upp med en pappas sexuella våld och vad det gör med en som vuxen. Men den handlar också om hopp: Hur man bryter sig loss, får rätt hjälp och till slut blir hel.

Föreläsare

Lena har föreläst både nationellt och internationellt för tusentals åhörare. Polisen, vårdpersonal, skolungdomar, elevhälsan och många fler har redan haft nytta av hennes föreläsning. Kommuner m fl anlitar ofta Lena för hennes unika kunskap på detta område. Hon har även bjudits in till Nyhetsmorgon, Framgångspodden och andra mediakanaler. Trots detta allvarliga ämne fångar hon åhörarnas intresse genom kombinationen av glimten i ögat, trovärdighet och allvar.

Förening

nxtME ger stöd och hjälp till personer som utsatts för sexuella övergrepp i barndomen av närstående – incest. Mer föreningen hittar du HÄR.

Plats:  Medborgarskolans hus, Hagagatan 23 A, station Odenplan. Se vilken sa på skärmen i entrén.

När: 21 november kl. 12.00 - 13.00

Pris: Gratis men föranmälan krävs