Stockholm
28 Okt 2024
Mån-Fre

Förarintyg för alla i familjen! På kursen lär ni er navigeringens grunder och de vanligaste reglerna som gäller till sjöss, båthantering, utrustning och sjömanskap.

Innehåll

Kursen innehåller grunderna i navigation, sjövägsregler, säkerhet till sjöss, sjöväder och sjömanskap.

Upplägg

Detta är en familjekurs med tillhörande familjepris: 2 795 kr för förälder (vuxen) och 1 995 kr för tillhörande barn. Skriv i noteringar vid anmälan vilka som hör till familjen så justerar vi priset.

Kursen går måndag - fredag 28/10 - 1/11 kl 16.00-19.00.

Förutom kurstillfällena så ingår föreläsningen "Väder till sjöss" med Anna Geidne, meteorolog och navigationslärare. Se tider och anmäl dig gratis på vår hemsida.

Efter avslutad kurs anordnas prov för förarintyg. Du ska under kalenderåret fylla lägst 12 år för att skriva prov.

Förkunskaper

Kursen är intensiv och kräver en viss båtvana.

Det är något speciellt med våra kursledare...! Våra kursledare har alla en gedigen erfarenhet av båtliv och sjöfart. Medborgarskolan erbjuder varje termin många givande utbildningar som underlättar ledarens pedagogiska arbete och stimulerar till personlig utveckling.

Kursmaterial

Materialet kostar ca 600 kr och inkluderar:

• Boken Fritidsskepparen av Bengt Utterström och Sten Ramberg, upplaga 4
  • Övningssjökort SE 616, Nynäshamn-Dalarö
  • Passare
  • Transportör

Materialet kommer finnas vid kursstart och faktureras i efterhand. Du får mer information i din kallelse.

Kostnad för att skriva upp för förarintyget är 650 kr. Du ska under kalenderåret fylla lägst 12 år för att skriva prov. Prov anordnas i samband med kursen.

Rabatt hos Bokus och Akademibokhandeln

Under den termin som du är deltagare hos Medborgarskolan får du 6 % rabatt på Bokus och 10 % rabatt på Akademibokhandeln. Läs mer om hur du gör här.

Medborgarskolan

Hagagatan 23 A, Stockholm