Nordmaling
10 Feb 2025
Mån, Tors

Du får kunskap om snöskoterns användning i trafik och natur, råd om teknik, skötsel och säkerhet. Du får lära dig om terrängkörningslagen och grunderna i första hjälpen.

INNEHÅLL

Kursen ger dig bland annat kunskap om snöskoterns användning i trafik och natur, att köra på skrå, passera övergångar, ledkörning m.m. samt hur du agerar om du kör fast med din skoter. Du får också råd om skötsel av skotern och övriga säkerhetsfrågor. Kursen baserar på Transportstyrelsens riktlinjer för förarbevis-snöskoter, terrängkörningslagen och grunderna i första hjälpen.

UPPLÄGG

Kursen består av 3 träffar teori (totalt ca 7 timmar) och ett praktikpass (ca 3 timmar).
10 feb kl 18.00-20.15
13 feb  kl 18.00-20.15
17 feb kl 18.00-20.15

Teoriutbildningen sker i digitalt klassum via zoom. För att delta behöver du stabil internetuppkoppling, dator, kamera och headsetmed mikrofon. För godkänd närvaro krävs att vara väl synlig på bild i kameran.

Praktikpasset genomförs i Lögdeå/Nordmaling eller någon annan plats i Västerbotten, tex, Spöland/Vännäs, Tärna, Storuman, Lycksele, Vilhelmina, klimpfjäll, Borgafjäll, Solberg och Kittelfjäll, när det finns tillräckligt med snö för att vi skall kunna genomföra de obligatoriska övningar som ingår.
Du måste ha med dig godkänd hjälm och varma kläder. Det är viktigt att du kan visa upp giltig legitimation både vid kursstart, det praktiska momentet samt vid provtillfället. För att bli godkänd måste du enligt krav från Transporstyrelsen ha varit med på hela kursen. Vid eventuell sjukdom eller annan frånvaro går det bra att komplettera med extra pass – kostnad för detta tillkommer.

Efter avslutad kurs har du möjlighet att skriva provet för Förarbevis Snöskoter.

FÖRKUNSKAPER

Du måste vara minst 15 år och 9 månader för att kunna delta i det praktiska momentet. I övrigt behöver du inte kunna något sedan tidigare. Observera att du måste ha fyllt 16 år och inte ha några spärrar registrerade hos Transportstyrelsen för att få skriva provet.

KURSLEDARE

Våra kursledare har pedagogisk utbildning för lärande på distans. De är även godkända ledare av Transportstyrelsen inom Förarbevis – Snöskoter.

KURSMATERIAL

Allt studiematerial såsom t.ex. Snöskoterhandboken ”Frihet under ansvar” – Snofed, ingår i kursavgiften. Du som önskar ljudbok under kurstiden för att underlätta inlärning, vänligen meddela detta vid anmälan. Vid webbanmälan, skriv i kommentars rutan.

BRA ATT VETA

Har du en egen snöskoter tar du med dig den till det praktiska momentet vid träff 4. Två personer kan dela på en skoter. Vi kan förmedla kontakter till lokala uthyrare

Åsa Lindström 070 948 86 60
Medborgarskolan