Vemdalen
16 Nov 2024
Lördagar

Du får kunskap om snöskoterns användning i trafik och natur, råd om teknik, skötsel och säkerhet. Du får lära dig om terrängkörningslagen och grunderna i första hjälpen. Utbildningen sker i samarbete med Vemdalens Snöskoterklubb.

INNEHÅLL
Kursen ger dig bland annat kunskap om snöskoterns användning i trafik och natur, att köra på skrå, passera övergångar, ledkörning m.m. samt hur du agerar om du kör fast med din skoter. Du får också råd om skötsel av skotern och övriga säkerhetsfrågor. Att ta körkort för snöskoter handlar om att bli en ansvarsfull och trygg förare.

Kursen genomförs enligt Transportstyrelsens föreskrifter för förarbevis för snöskoter, terrängkörningslagen och grunderna i första hjälpen.

UPPLÄGG

Kursen består av en teoridel (totalt ca 7 timmar) och en praktisk del (ca 3 timmar).
Efter avslutad kurs har du möjlighet att skriva provet för Förarbevis Snöskoter.

Teorideln hålls i Vemdalen den 16 november, en heldag med paus för lunch.
Den praktiska delen genomförs när det finns tillräckligt med snö för att vi ska kunna genomföra de obligatoriska övningar som ingår.

Teori
- Teoridelen handlar om körregler, när du ska lämna företräde, var du får köra med mera.
- Du kommer att få god kännedom om terrängkörningslagen samt hur du utför första hjälpen. Kunskaper i första hjälpen är väsentliga för snöskoterförare då det ibland kan vara långt till närmaste hjälp.

Praktiska skoterkörningsdelen
- De praktiska delarna handlar i stort om hur du framför din skoter på ett säkert sätt.
- Du får köra skoter på manöverbana och i terräng
- Du får lära dig olika tekniker och även mer om hur du sköter om din skoter.
- Vi kommer att maila dig och föreslå möjlig dag och tid för den praktiska delen. Du kan även själv boka in dig på den praktiska lektionen via medborgarskolan.se.

Teoriprov

Viktigt
- Det är viktigt att du kan visa upp giltig legitimation både vid kursstart, det praktiska momentet samt vid provtillfället.
- För att bli godkänd måste du enligt krav från Transporstyrelsen ha varit med på hela kursen. - Vid eventuell sjukdom eller annan frånvaro går det bra att komplettera med extra pass, kostnad för detta tillkommer.

Omprov och ev. extralektion kostar 350:-

FÖRKUNSKAPER

Du måste vara minst 15 år och 9 månader för att kunna delta i det praktiska momentet. I övrigt behöver du inte kunna något sedan tidigare. Observera att du måste ha fyllt 16 år och inte ha några spärrar registrerade hos Transportstyrelsen för att få skriva provet.

KURSLEDARE

Våra kursledare har pedagogisk utbildning och är även godkända ledare av Transportstyrelsen inom Förarbevis Snöskoter.

Izzo Dalsfelt, utbildad trafiklärare

KURSMATERIAL

Allt studiematerial såsom t.ex. Snöskoterhandboken ”Frihet under ansvar” – Snofed, ingår i kursavgiften.

BRA ATT VETA

- Du måste ha med dig godkänd hjälm samt varma kläder och skor vid den praktiska körningen.
- Skoter ingår inte i kursavgiften.
- Vi kan förmedla kontakter till lokala uthyrare
- Har du en egen snöskoter tar du med dig den till det praktiska momentet. Två personer kan dela på en skoter.
- Övriga praktiska detaljer tas upp vid kursstart

Susann Hellström, Verksamhetsutvecklare Medborgarskolan Jämtland/Härjedalen
susann.hellstrom@medborgarskolan.se

PRIS
2.695 kr totalt för teori, praktik och teoriprov
Lunch ingår inte. Gruppen äter på restaurang i Vemdalen.
OBS! Om du anmäler dig innan 6 nov så kan du vinna hela kursavgiften!!

Vill du delbetala? Här kan du läsa mer om hur du gör: https://www.medborgarskolan.se/om-medborgarskolan/allmanna-villkor/​

Medborgarskolan förbehåller sig rätten att flytta fram kursstart vid för få deltagare.
Invänta alltid information/kallelse.
Kom ihåg att läsa avbokningsvillkoren om du avbokar din plats.

Välkommen med din anmälan!

Vemdalens Hembygdsgård

Österlånggatan 16, Vemdalen