Distans
12 Dec 2024
Dag
0 kr

Sagoslottet Skokloster i Uppland uppfördes i mitten av 1600-talet och såldes till svenska staten 1967. Detta prestigebygge av riksmarskalken och amiralen Carl Gustaf Wrangel är det största privatpalats som någonsin uppförts i Sverige. Hör Richard von Essen, Kim von Essen och Mårten Hougström berätta om dess historia.

Innehåll

Slottet har förvaltats av familjerna Wrangel, Brahe och von Essen. I föreläsningen berättar vi om de familjer som bebott slottet under dessa drygt 300 år, om deras liv och deras insatser för slottet. Vi kommer lägga lite extra tyngdpunkt på de sista årtiondena eftersom vi har två släktmedlemmar von Essen som kan förmedla personliga minnen från slottet. Presentationen kommer att illustreras med många bilder.

Föreläsningen arrangeras av Mårten Hougström i samarbete med Medborgarskolan Stockholm och Genealogiska Föreningen.

Föreläsare

Richard von Essen, född 1949 på Skokloster och har vuxit upp där i en familj med fem syskon. Med iskalla vintrar och varma somrar hade de en spännande och annorlunda uppväxt. Han är gift med Karolina, jurist, och har tre barn och fem barnbarn. Slumpen gjorde Richard till egenföretagare som konsult med inriktning på framtagning av identitet och varumärke för organisationer, företag och myndigheter, Corporate Branding. Richard är sedan 2019 styrelseledamot i Skoklosters Slotts Vänner.

Kim von Essen, född 1952 på Salsta slott norr om Uppsala, som näst yngst i en familj på fem syskon. Efter tiden på Sigtunaskolan som internatelev, fortsatte utbildningen inom lantbruk och senare agronomi för golfgräs med studier i USA, England och Sverige.  Var aktiv med etablering och design av nya golfanläggningar i Europa, och speciellt i Norge och Sverige. Även mycket intresserad av fotografi och historia.

Mårten Hougström, född 1972 i Mölndal.  Är utbildad till civilekonom och verksam som business controller för två limdivisioner på Henkel Norden. Har genom åren framfört mer än 50 olika historiska föredrag, framför allt inom kunglig historia. Har haft en rad olika förtroendeuppdrag i föreningar, bland annat som ordförande i Livrustkammarens Vänner 2018-2022, styrelseledamot (sekreterare) i Skoklosters Slotts Vänner 2017-2020 och styrelseledamot (kassör) i Genealogiska Föreningen 2009-2014. Sedan 2024 arrangerar han som privatperson en serie föredrag i samarbete med Medborgarskolan,

Om

Plats: Distans i realtid via programmet TEAMS, länk skickas ut kort innan föreläsningen

När: 12 december kl. 18:30 - 19:30