Stockholm
Ledare
Nina Mujdzic
0 kr

Vad är det som får oss att klicka på "klimatkompensera"? Och varför lägger vi plötsligt till en extra vara i varukorgen när vi handlar online? Upptäck hur digitala designtrick påverkar våra val, ofta utan att vi ens märker det.

Upplägg

Är du nyfiken på hur webbplatser och appar påverkar dina beslut utan att du ens märker det? Välkommen till vårt arrangemang om Dark Patterns och nudging! Här får du lära dig hur digitala designtricks används för att styra våra val online – ibland för något positivt och ibland på sätt som inte alltid gynnar oss. Vi börjar med en enkel introduktion till vad dessa metoder innebär och hur de fungerar. Du får också chansen att själv upptäcka exempel genom att söka på webben, och vi avslutar med en engagerande diskussion om de etiska och demokratiska frågorna kring detta. Kom och få en insikt i den dolda världen av digital design och lär dig att känna igen när du påverkas – medvetet eller omedvetet. Detta är en unik möjlighet att få förståelse för att navigera smartare i den digitala världen!

Praktisk Information

Var: Digitalt. Länk får du senare.

Datum: Onsdag 9 oktober kl. 18.00-19.30

Kostnad: Gratis

Förkunskaper

Inga förkunskaper förutom nyfikenhet!

Kursledare

Nina Mujdzic har mångårig erfarenhet som UX-designer och har även arbetat i flera år som utbildare inom området. Hon har skrivit artiklar och undervisat om Dark Patterns och nudging, och är särskilt engagerad i frågor kring tillgänglighet och att öka medvetenheten om vad som påverkar oss i den digitala världen. Med sin gedigna kunskap och passion för ämnet är Nina en inspirerande kursledare som hjälper deltagarna att förstå och navigera de subtila påverkningarna online.

Anmälan om du har samordningsnummer eller LMA-nummer

Om du har ett svenskt personnummer kan du anmäla dig via vår hemsida. För deltagare med LMA-nummer eller samordningsnummer, vänligen maila ditt LMA-nummer eller samordningsnummer, fullständiga namn, adress, telefonnummer och e-postadress till folkbildning@medborgarskolanstockholm.se

Arangemanget görs med stöd av Stockholm stad.

Medborgarskolan

Hagagatan 23 A, Stockholm