20 Nov 2024
Dag

I samband med Medborgarskolans fokusvecka "En vecka fri från våld" håller föreningen nxtME och stödsamordnare Lisa Anstadius en föreläsning om incest med avsikten att öka förståelsen om ämnet och minska rädslan för att prata om det som kan kännas svårt.

En vecka fri från våld

En vecka fri från våld är en nationell vecka med fokus på att förebygga fysiskt och psykiskt våld i samhället. Internationellt heter veckan "orange week". Här på Medborgarskolan uppmärksammar vi denna vecka genom att anordna en rad kostnadsfria föreläsningar och workshops tillsammans med våra samarbetsföreningar. Se och delta gärna i vårt övriga program kring veckan!

Det är mänskligt att känna rädsla och obehag när ordet incest dyker upp.

Föreläsningen ger en introduktion till ämnet för att öka förståelsen och minska rädslan att prata om det. Sanningen är att 1-2 i varje klass blir utsatta för incest och konsekvenserna av traumat följer en genom livet om man inte får hjälp.

Föreläsare

Lisa Anstadius är socionom, samtalsledare och incestöverlevare.

Sina egna traumatiska upplevelser av övergrepp i barndomen har hon bearbetat och mår idag bra. De verktyg hon själv fått på vägen vill hon dela med sig av och förmedla hopp, kunskap och redskap för att hantera sexuella övergrepp inom familjen. Som stödsamordnare bemöter Lisa andra incestutsatta varje dag från hela landet för individuella stödsamtal och för stödgrupper.

Förening

nxtME ger stöd och hjälp till personer som utsatts för sexuella övergrepp i barndomen av närstående – incest. Mer föreningen hittar du HÄR.

Plats:  Medborgarskolans hus, Hagagatan 23 A, station Odenplan. Se vilken sa på skärmen i entrén.

När: 20 november kl. 12.00 - 13.00

Pris: Gratis men föranmälan krävs