Ystad
9 Okt 2024
Onsdagar

Du får i denna kurs lära dig grunderna för Astronavigering och hur man bestämmer sin position med hjälp av t e x en sextant och solen.

Astronomisk navigation är en navigationsteknik som består i att avgöra sin position med hjälp av observationer av astronomiska objekt och mätningar av deras höjd. Tekniken utvecklades främst av sjöfarare för att kunna bestämma positioner på de enformiga oceanerna där land var utom sikte.

Navigation med hjälp av himlakroppar är en kunskap som håller på att dö ut men som länge var det enda hjälpmedlet för positionsbestämning på världshaven, kompletterat med logg och kompass.

Har vi tillräckligt med deltagare så kan vi starta på annonserat datum/tid, annars kommer vi skjuta fram till senare tillfälle.

Henry Bromée

Alla våra ledare genomgår Medborgarskolans pedagogiska grundkurs som är anpassad för vuxenutbildning. Vi har ett ledarutvecklingsprogram som en del av vårt kvalitetssystem med möjlighet till såväl personlig som pedagogisk/metodisk utveckling.

Medborgarskolan

Adlercreutzgatan 4, Ystad