Nordmaling
9 Okt 2024
Ons, Tors

Fullbokad. Anmäl dig som reserv!

Vill du köra Epa/moped kl 1- ta AM-körkort hos oss! Med teori på Medborgarskolan Nordmaling, körtillfällen i Nordmaling. Utbildningen gäller A-traktor och registrerad EU-moped för dig som fyller minst 15 år 2023. Skaffa körkortstillstånd & leg i förväg.

AM moped klass 1

Du får lära dig att manövrera mopeden på ett säkert sätt, kunskap om trafikregler råd om skötsel av mopeden samt grunderna i första hjälpen.

INNEHÅLL Kursens upplägg följer transportstyrelsens föreskrifter för AM-moped klass I.

UPPLÄGG Kursen består av totalt 12 timmar som är obligatoriskt, enligt krav från Transportstyrelsen.

Teori, praktisk körning i körgård där du övar på att manövrera mopeden, körning i trafik som innefattar landsvägs- och stadskörning. Körningen sker när det går att köra säkert i körgården och på vägarna. Mer information och lokala avvikelser hittar du under rubriken "Bra att veta".

Behöver du komplettera med fler teoritillfällen, praktiskt körning eller körning i trafik tillkommer en extra avgift på 350kr/teoritillfälle, manöverkörning 350kr/timme.

Efter avslutad utbildning bokar du tid hos www.trafikverket.se för provskrivning. Det finns även möjlighet till anpassade kunskapsprov Tel: 0771-17 18 19. Observera att du måste ha fyllt 15 år för att få skriva provet. Det är viktigt att du tar med giltig legitimation till provtillfället hos Trafikverket.

FÖRKUNSKAPER Du behöver inte ha några förkunskaper förutom att kunna cykla.

KURSLEDARE Ledarna har erfarenhet av att utbilda i AM-moped klass 1 och är godkända av Transportstyrelsen. Alla våra ledare har genomgått Medborgarskolans grundkurs.

KURSMATERIAL www.trafikskolaonline.se eller STR:s övningsbok ingår i kursen. Vid anmälan ange elevens mejladress.

BRA ATT VETA

Teoretisk undervisning dagtid på Medborgarskolan Nordmaling vid 3 tillfällen, därutöver hemmastudier.
Övningskörning med praktiska fordonskunskaper & övningsmoment 2 timmar i körgård. Moped finns att låna vid detta tillfälle.
Plats: Nordmaling övningsområden. Datum kommer att bestämmas under kursen. Vi kontaktar elev och anmäld målsman när vi har tider att erbjuda.

För ökad trafiksäkerhet sker enskild övningskörning i trafik i 2 tim på EU-Moped, om Läraren bedömer att mer övning behövs tillkommer en kostnad för detta (350:-/extra lektion). Åldersgräns för praktisk körning är 14 år + 9 månader.
Ta med kopia på körkortstillståndet och giltig leg.
Tidsbokning sker då individuellt.
Medborgarskolan tillhandahåller mopeder!
ELEVEN ANSVARAR SJÄLV FÖR BOKAD KÖRTID. MISSAD LEKTION= ELEVEN DEBITERAS ½ PRISET (325kr) & MÅSTE SJÄLV BOKA OM SIN TID.

Teoritillfällen: Måndag

www.transportstyrelsen.se ansöker du om körkortstillstånd. Tel: 0771-81 81 81 Tips! Sök alla behörigheter du behöver eftersom tillståndet gäller i 5 år.

Du kan påbörja mopedkursen innan du har fyllt 15 år. För att få göra körning i trafik ska du ha fyllt 14 år och 9 månader och ha ett körkortstillstånd.

www.transportstyrelsen.se kan du läsa vad behörighet AM ger rätt att köra.

Till första teoritillfället medtag giltig legitimation och gärna en kopia på körkortstillståndet.

Medtag egen hjälm vid all körning. Praktisk körning i körgård samt enskild körning.

ÖVRIGT Avgifter som inte ingår i kursen är fotografering, synundersökning, kunskapsprov, körkortstillverkning mm.

Preliminärt startdatum - invänta alltid din kallelse till kursen.

Vill du delbetala? Här kan du läsa mer om hur du gör: https://www.medborgarskolan.se/om-medborgarskolan/allmanna-villkor/​

Välkommen till AM-Utbildning hos oss på Medborgarskolan-anmäl dig idag!

Kontakt: Åsa Lindström Medborgarskolan Nordmaling
E-post: asa.lindstrom@medborgarskolan.se