Västerås
21 Nov 2024
Torsdagar
Jennipher Sivertsson

Vill du skicka unika julkort som du målat i år? Kanske spara en slant på julklappar och ge bort ett vackert snölandskap? Vill du bara måla julmotiv till dig själv. November känns tidigt att börja men vips så är det snö och luciatåg runt hörnet och då kommer du tacka dig själv att du han med innan julstöket.

Akvarellmålning är en vacker och uttrycksfull konstform som kan vara rolig och avslappnande för alla, oavsett erfarenhetsnivå. Med akvarellfärgers unika egenskaper kan du skapa flytande och transparenta bilder som fångar ljuset och färgerna i världen omkring dig. Specifikt när man målar snö, där många ytor blir helt orörda av penseln, så kan man skapa djupa uttryck på ett enkelt men effektfullt sätt.

Innehåll

Akvarell är en målarteknik där vattenlösligt pigment målas med mjuk pensel på ett lätt sugande papper. Akvarellmåleri är väldigt varierbart och man kan uttrycka sig på många olika sätt med hjälp av färgen. Mål för kursen är att du ska lära dig hantera akvarellfärgen på ett grundläggande sätt så att du kan skapa målningar både efter givna ramar samt utveckla ditt eget konstnärskap. Du kommer att träna din förmåga att planera din bild och vilket uttryck du vill uppnå. Du kommer att få undervisning i akvarelltekniker så som vått i vått, lavering, vått på torrt, urtvättning, ursparning mm. Du kommer också få möjlighet att lära dig bland annat att använda förlagor, materiallära och färglära. Kursens innehåll är väldigt individuellt, vissa vill måla av från exempel, andra skapa fritt. Ledaren är med hela vägen och ger tekniker som passar till övningen och det material ni har.

Kursen går 4 torsdagskvällar; Mellan klockan 17-20.

Förkunskaper

Kursen välkomnar både dig som är nybörjare och dig som redan har kunskaper, alla kommer lära sig något nytt och inspirerande. Kursledaren anpassar undervisningen individuellt och tar fasta på dina förutsättningar och egna mål.

Kursmaterial

Kursmaterialet ingår inte i kursavgiften.
Till denna kurs behöver du ha med dig nedanstående till kursstart. Du hittar det på nätet eller i en välsorterad fackhandel; exempel Panduro, Färgpaletten eller Penstore.

* Akvarellpapper; minst 200g helst 300g eller högre.
* 1-3 penslar av varierande storlek. (Tips: Man kan köpa ett sett billiga riktigt bra penslar på Ikeas barnavdelning.)
* Akvarellfärger
* Markeringstejp
* Skisspenna (blyerts HB eller H-penna)
* Tub med vit akvarellfärg, akrylfärg eller guache (Om man tex, vill göra stänk av snöflingor eller stjärnor)

Valfritt;
knådgummi / sudd
maskeringsvätska / maskeringspenna
akvarellpennor
salt / flingsalt

Jennipher Sivertsson har jobbat som kursledare på Medborgarskolan i 4år, arbetat som bild- och slöjdlärare i 5år samt har 6års utbildning inom bild och formgivning.
Medborgarskolans ledare delar med sig av sina ämneskunskaper på ett inspirerande och engagerande sätt. De vidareutvecklar kontinuerligt sin förmåga genom Medborgarskolans fortbildningsprogram inom vuxenpedagogik.

Kallelse/faktura

Kallelse/faktura skickas till angiven e-postadress cirka en vecka före kursstart.

Startdatum är preliminärt och kan vid behov flyttas fram. Kursen kan komma att ställas in om det inte blir tillräckligt många deltagare. Ju tidigare du anmäler dig, desto större chans att kursen startar.

Vill du delbetala kursen? Här kan du läsa mer om hur du gör för att delbetala: Köpvillkor/ allmänna villkor för kurs hos Medborgarskolan | Medborgarskolan

Folkbildning
Grundtanken med folkbildning är att deltagarna i samverkan med kursledaren lär av varandra. Arbetsformerna är demokratiska och engagerande och lärandet aktivt. Deltagarna söker och bygger sin egen kunskap genom dialog, interaktion och reflektion med andra. Genom bra kommunikation har kursledaren möjlighet att anpassa kursen tillsammans med deltagarna under kursens gång.

• Vi bjuder på kaffe och te i våra lokaler.
  • Tillgång till mikro finns.
  • Medborgarskolan Mälardalen är miljödiplomerade sedan 2016. Läs mer om vårt hållbarhetsarbete här.

Medborgarskolan Västerås Kopparlunden

Skivfilargränd 4, Västerås