Uppsala
3 Feb 2025
Måndagar
Avigal Rahel Pommert

Vill du dyka in i akvarellens magiska värld och upptäcka hur du kan skapa vackra konstverk med bara några penseldrag? Då är vår akvarellkurs perfekt för dig!

Innehåll

Akvarell är en konstform som uttrycker känslor, stämningar och idéer med färg och vatten. Det är en utmanande och spännande teknik som kräver övning, tålamod och fantasi. Om du vill lära dig mer om akvarell, eller förbättra dina färdigheter, så är en akvarell kurs ett perfekt sätt att utveckla din kreativitet, ha roligt och skapa vackra konstverk. Det viktiga är din nyfikenhet och din lust. Vi tittar på bildkompositionen och hur färgen fungerar beroende av motivet. Skugga och ljust är viktiga bestånd delar i en målning.

Under kursen kommer du tillsammans med kursledaren gå igenom:

• Testa akvarellens egenskaper
  • Bildkomposition. Positiv och negativ yta.
  • Stilleben
  • Miljöer
  • Äldre konstbilder

• Kursen går under 5 tillfällen, samma dag och tid.
  • Vi ses i våra lokaler på Bergsbrunnagatan 20 i Uppsala.
  • Eventuella kursuppehåll görs i samråd med gruppen.

Förkunskap

Ingen förkunskap krävs för att delta på denna kurs.

Avigal Rachel Pommert är utbildad inom bild och formgivning och har mycket erfarenhet av undervisning genom att vara bild och slöjdlärare i textil. Hon har arbetat på Stadsbiblioteket, Kulturama och Convictus i Stockholm samt teatrar och konstcentra i London.

Det är något speciellt med våra kursledare! Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt individuell utveckling.

Kursmaterial

Kursmaterialet ingår inte i kursavgiften. Det material du behöver finns att köpa på Uppsala färg, Zinkvit.se eller i Zinkvits butik i Uppsala.

Det du behöver för kursen är:
. Färglåda med minst grundfärgerna gul, röd, blå (t ex Winsor yellow, Winsor red, Winsor blue green och red shade).
  Winsor & Newton har även en mindre låda med blandade färger som är prisvärd. Köp gärna studiofärg.
· Akvarellblock minst A4 med limmade sidor, 300 gr (t ex Fabriano eller Saunders waterford), gärna grov gräng
· En mjuk och en hård blyertspenna.
· Mjukt suddgummi.
· Enkel målarpensel minst 5-6 cm (även kallad moddlare).
· Akvarellpenslar (storlekarna 6 och 12).

· Ha gärna en masonit eller kapaskiva att spänna upp ditt papper på.

För bästa resultat använd det kursmaterial som vi rekommenderar för kursen.

Efterhand som kursen pågår kommer du att få tips och råd om mer material som du kan ha glädje av men ovanstående är tillräckligt till första sammankomsten.

Kallelse/Faktura

Du får en kallelse skickad till angiven e-postadress ca en-två veckor innan kursstart. Startdatum är preliminärt och kan vid behov flyttas fram. Kursen kan komma att ställas in om det inte blir tillräckligt många deltagare. Ju tidigare du anmäler dig, desto större chans att kursen startar.

• Tips till första lektionen: ta ett lika stort papper som färglådan är. Rita 12 rutor i blyerts (om den har 12 färger). Måla varje färg i samma ordning som i färglådan och skriv deras namn under. Det underlättar mycket för att du lättare ska se och hitta dem.
  • Vid frågor, funderingar eller specifika behov, tveka inte att kontakta oss.

Visste du att?

Medborgarskolan Mälardalen är miljödiplomerade sedan 2016. Läs mer om vårt hållbarhetsarbete här.

Medborgarskolan och folkbildning

Folkbildning skapar vi tillsammans i studiecirklar som drivs framåt genom kunskapsutbyte. Studiecirkeln är folkbildningsrörelsens klassiska kursform och kan handla om stort och smått, lokalt och globalt. Den kan genomföras vid träffar eller på distans och den enskilde deltagaren kan påverka cirkelns upplägg och innehåll efter demokratiskt inspirerad modell.

Medborgarskolan är ett humanistiskt studieförbund som ger dig möjlighet att lära, utvecklas och utbyta erfarenheter och tankar med andra människor. Vi har en bred verksamhet och samarbete med föreningar och organisationer inom många olika ämnen.

Medborgarskolan Uppsala (Bergsbrunnagatan)

Bergsbrunnagatan 20, Uppsala