Kropp och hälsa

Yogagurun Mattias Runnquist: ˝Shit, det är ju det här jag ska göra˝

Allt började med en bok! En mycket speciell bok, som förmodligen innehöll något som lockade, attraherade och tilltalade. För utan boken hade Ludvikas egen ”yogaguru” Mattias Runnqvist nog aldrig blivit yogafantast.

– Det började under gymnasiet när jag gick runt på biblioteket och hittade en bok om Indien som även handlade om yoga. Efter att ha läst boken blev jag fast besluten att jag absolut måste åka till Indien och leta efter yogisar, säger Mattias och skrattar.

Redan som ung var Mattias målmedveten, så efter studenten packade han sin väska och drog till Indien. En resa som varade i drygt tre månader och som blev inledningen till hans långa och intensiva yogakarriär.

– På den tiden hade man inte koll på olika former och stilar inom yogan men ganska snart insåg jag att den gren jag ska ägna mig åt är den som heter ashtangayoga som är den mest fysiska och kanske mest avancerade.

Han berättar att han minns att han läste en artikel om just ashtangayoga och tänkte ”shit, det är ju det här jag ska göra”.

Under sin jakt på yogainstruktörer var det inte bara Indien som lockade, även om Indien så klart var ett av favoritställena. Även i Sverige började yoga etablera sig på ett annat sätt i slutet av 90-talet då Mattias yogaintresse vaknade.

Gemensamt för samtliga yogaformer är andningen, som är genomgående i alla stilar. Det handlar om att synkronisera ­rörelserna med andningen. Just ashtangayogan är uppdelad i sex olika serier som går i en viss ordning. De olika serierna är olika svåra och för den som verkligen vill lära sig ”på riktigt” sägs det att det tar drygt tre år att komma igenom den första serien.

Så vad är det som är så fantastiskt med yoga och vad i boken var det som lockade så?

– Ja jag vet faktiskt inte exakt vad det var i boken, men det måste ju ha stått något som verkligen fick mig att vilja. Kanske är det att yoga gör så att det blir helt tyst i huvudet. Yoga är ju en form av meditation.

Lär dig yoga och stärk både kropp och själ

I över 20 år har Mattias tränat yoga sex dagar i veckan. Han inleder träningen på söndag och kör sedan fram till lördag som är en vilodag. Ett yogapass tar en och en halv timme. Utöver de egna övningarna håller Mattias även yoga­klasser i Medborgarskolans lokaler. Hit kommer alla typer av människor, de som behöver röra på sig, de som vill ha den meditativa delen, de som är stela och kanske har ont i kroppen, men även de som ”bara” vill njuta av yogans fördelar.

– Jag har rest mycket i Indien och tagit in mycket därifrån men de senaste tio åren har jag åkt till Kreta ofta. Där fanns nämligen en kille som hette Derek Ireland, som sågs som en av pionjärerna inom ashtangayogan.

Dessvärre gick Derek bort i mycket unga år, men hans fru ­driver fortfarande samma yogacenter och det är dit Mattias brukar åka för att träna. För även om man dedicerar stora delar av sitt liv till att träna finns det alltid mer att lära.