Teckenspråk på distans - "Att sprida kunskap på ett smidigt och roligt sätt"

AnnCathrine Eriksson är kursledare i teckenspråk på distans. Hon hjälper till att sprida kunskap om teckenspråk på ett smidigt och roligt sätt samtidigt som hon med sitt engagemang och sin pedagogiska skicklighet skapar en inspirerande och inkluderande lärandemiljö.

Att lära sig teckenspråk kan vara en berikande upplevelse för många, och att bli kursledare inom området erbjuder en unik möjlighet att sprida denna kunskap vidare.

Från praktikant till kursledare

Resan till att bli kursledare kan börja på olika sätt. För AnnCathrine började det med en praktikperiod hos Medborgarskolan för många år sedan. Trots att en fråga om att bli kursledare kom redan då, var omständigheterna inte rätt. För cirka 2,5 år sedan fanns möjligheten återigen, och då var beslutet tydligt – teckenspråk skulle bli vägen framåt.

AnnCathrine är själv hörande men har en vuxen son som är född döv och har därför lång erfarenhet av teckenspråk.

Stöd och samarbete inom Medborgarskolan

Medborgarskolan erbjuder en omfattande stödstruktur för sina kursledare.

- Även om man, som jag, jobbar på distans hemifrån, är man aldrig ensam det finns alltid kollegor att kontakta. Det innebär en stor trygghet. Medborgarskolan tar hand om kursinformation, anmälan, ekonomi och marknadsföring, vilket frigör tid för mig att fokusera på undervisningen.

Vilka utmaningar möter man som kursledare?

En av de största utmaningarna för AnnCathrine är att det kan vara svårt att hitta någon att rådfråga om specifika frågor rörande teckenspråket. Variationer i deltagargruppernas ålder, kunskapsnivå och erfarenhet av teckenspråk kan också vara utmanande.

- Jag känner att det är viktigt att man "ser" alla och att alla får öva att teckna och avläsa, oavsett hur mycket de kan eller säger. Men glädjen i att lära ut överstiger utmaningarna.

Glädjen i att lära ut

Att vara kursledare i erbjuder en unik möjlighet att sprida kunskap på ett smidigt och roligt sätt.

- Genom att lära ut något jag brinner för känner jag att jag gör verklig nytta

För de som överväger att bli kursledare är rådet tydligt:

- Om du har kunskaper inom ett område du verkligen brinner för, vänta inte bli kursledare nu! Att dela sin passion kan vara oerhört givande och du kommer att känna att du gör en verklig skillnad.

Vill du bli kursledare hos Medborgarskolan? Skicka in en spontanansökan

Röster från tidigare deltagare

Tusen tack för en fantastisk kurs! AnnCathrine har varit en toppenlärare. Hon kan verkligen lära ut på ett fint sätt och har en väldigt god känsla med människor som speglar sig i hela gruppen.

Emelie Crona

Jag vill tacka för denna utbildning. Den är värd varje krona! Jag som inte kunde något alls när jag började har lärt mig så mycket. AnnCathrine är en duktig pedagog och det märks att hon tycker om det hon gör.

Frida Forsdal