Konst och hantverk

Ställ ut din konst på Galleri Assessor mitt i Stockholm

Vill du visa upp dina tavlor, skulpturer eller annat konsthantverk för omvärlden, men saknar en välfylld plånbok och de rätta kontakterna? På Galleri Assessor på Södermalm i Stockholm erbjuder Medborgarskolan möjligheten att hålla egna utställningar och gå kurser i konsthantverk till ett förmånligt pris

Idag finns det få gallerier på Södermalm som kan erbjuda utställningsverksamhet till låg eller ingen avgift. Det vill vi ändra på, så att fler kan ta del av och utöva konst på en attraktiv adress. På Assessorsgatan 14 driver Medborgarskolan ett kulturhus i miniformat, med verksamhet inom musik och konsthantverk. Här skapar vi en tillgänglig galleriverksamhet där olika uttryck och människor kan mötas. Du kan hyra lokal för att hålla en vernissage eller starta en studiecirkel där ni är en grupp som fördjupar er i exempelvis porträttmålning, handarbete eller en utvald epok inom konsthistorien.

Om lokalen

Galleri Assessor har stora fönster och ingång från Assessorsgatan, vilket både skapar ett fint skyltläge och ger lokalen ett vackert ljusinsläpp som låter din konst komma till sin fulla rätt. Väggarna är vitmålade och i taket finns en projektor. I lokalen finns ett antal podier i olika höjder, en hög stege som når till taket, samt en låda med olika verktyg. Vi rekommenderar dock att du tar med egna verktyg och teknik i samband med upphängning. Hör av dig till oss om du har frågor gällande lokalen.

Så går det till att ställa ut på Galleri Assessor

Utställningslokalen är kostnadsfri att använda för studiecirklar inom konsthantverk och evenemangsplanering. En studiecirkel består av minst tre personer som i grupp vill lära sig något tillsammans, till exempel att skapa en publik utställning eller ett kulturevenemang, eller fördjupa er i en viss konstform, epok eller teknik. Här kan du läsa mer om studiecirklar på Medborgarskolan.

För de som vill hyra utrymmet utan studiecirkel kostar det 3 000 kronor för torsdag till söndag.

En gång i halvåret publicerar vi en utlysning, där du kan boka in en egen utställning. Utlysningen annonseras på vårt Instagramkonto. Följ oss för att få information om nästa utlysning. Du kan också anmäla dig via ansökningsformuläret på vår webbplats.

Som arrangör ansvarar du för att hänga upp, vakta och ta ner din utställning mellan torsdag och söndag. Medborgarskolan hjälper dig att marknadsföra ditt evenemang via våra kanaler. Lokalen är öppen mellan 08.30-22.00.

Vilka får ställa ut?

Alla är välkomna att ställa ut sin konst hos oss, men vårt mål är att skapa en så stor bredd bland utställningarna som möjligt. Därför gör vi ett urval bland ansökningarna som kommer in i samband med utlysningen. Som studieförbund har vi också ett uppdrag att vända oss mot särskilda målgrupper, som exempelvis unga, äldre, nyanlända och personer med funktionsvariation. Om du tillhör någon av dessa målgrupper kan din utställning få förtur.
I ansökningsformuläret finns målgrupperna specificerade.

Kan lokalen användas till andra ändamål än konstutställningar?

Ja, den passar även bra för andra kulturevenemang, som poesiuppläsningar eller dansuppvisningar. Samma regler och ansökningsprocess som för konstutställning gäller.
På Assessorsgatan finns också musikstudios och ett allrum som passar för mindre livespelningar. Kontakta vår musikverksamhet för att boka dessa.

Kurser i konsthantverk

På Assessorsgatan bedriver Medborgarskolan också kortare kurser till förmånlig avgift. Här kan du som vill börja utöva konst lära dig grunderna eller fördjupa dig i ett visst hantverk. Till exempel erbjuder vi kurser i att teckna porträtt, måla med gouache och att väcka skaparlusten med kollage. Se hela kursutbudet här.

Vill du veta mer?

Vi hjälper dig gärna att utveckla ditt konsthantverk. Hör av dig till oss så berättar vi mer om hur du går tillväga för att boka lokalen, starta studiecirkel eller anmäla dig till framtida kurser. Har du idéer eller förslag på aktiviteter som borde finnas på Galleri Assessor? Berätta, så kan de bli verklighet framöver!

Kontaktpersoner

Sally Karlsson, verksamhetsutvecklare: sally.karlsson@medborgarskolanstockholm.se