Silvia sadlade om till sin passion - Diplomerad konditor!

Silvia Rexinger vågade följa sin dröm om att en dag arbeta som professionell konditor. Med hjälp av Medborgarskolan Stockholms diplomutbildningar gick den drömmen i uppfyllelse.

"En Diplomutbildning passade mig utmärkt"

Mitt i livet, efter att ha arbetat som socionom blev Silvia uppsagd från sin arbetsplats och plötsligt stod hon utan jobb. Men tankarna och drömmen om ett annat yrke var redan självklart, hon skulle bli konditor och Medborgarskolan Stockholm hade rätt utbildning.

– Jag hade alltid sett bakning som en hobby istället för en möjlig yrkesväg. Men jag var inte redo att ta steget och säga upp mig från en fast anställning för en dröm med oklar utgång. Jag visste att Medborgarskolan Stockholm hade en diplomutbildning till just konditor men där och då hade jag inte möjlighet att bekosta den. Men när min tjänst som socionom sades upp och jag plötsligt blev arbetslös, såg jag min chans.

Tack vare en omställningsorganisation fick Silvia hjälp att bekosta diplomutbildningen på Medborgarskolan Stockholm. För henne passade upplägget på diplomutbildningen bättre med hennes livssituation.

– När jag väl visste att jag skulle få hjälp med finansieringen var det bara att sätta igång. Upplägget på diplomutbildningen passade mig utmärkt. En kortare men grundläggande, yrkesförberedande utbildning. De vanliga vägarna för att bli konditor var inte aktuellt för mig då jag har familj och barn och inte kunde avsätta ett års heltidsstudier som krävde CSN-lån (som jag dessutom förbrukat i tidigare utbildning).

Från hobbybagare till professionell konditor

Silvias intresse för bakning sträcker sig långt tillbaka och har fram tills idag varit på en hobbynivå.

– Jag har alltid gillat att baka men det tog fart på riktigt för 15-20 år sen när jag för första gången bodde själv och fick ett eget, ordentligt kök. Så jag var självlärd hobbybagare i 15-20 år innan jag blev konditor. Tanken på att få ha sin hobby som sysselsättning, det jag allra mest tycker om att göra är vad som fick mig att våga satsa, det och timing.

Idag arbetar Silvia som konditor, men även kursledare på Medborgarskolan Stockholm. Hon driver också ett populärt bakkonto på Instagram.

– Idag arbetar jag som kursledare på Medborgarskolan Stockholm och får lära ut min passion till andra som vill lära sig baka, det är otroligt roligt!

"Diplomutbildningen möjliggjorde för mig att sadla om"

Silvia avslutar med att uppmana andra till att våga följa sin dröm och passion i livet.

– Diplomutbildningar är ett fantastiskt sätt att kunna komma in på en yrkesbana utan att behöva vända upp och ned på sitt liv. För mig möjliggjorde det att mitt i livet kunna sadla om och fortsätta känna arbetsglädje i stället för att fortsätta med ett yrke jag inte kände var hållbart fram till pensionen. Jag är så glad att jag tog det steget.

Följ Silvia på Instagram: @silviarexinger