Nytt land, nytt jobb och nytt språk – Rose tog hjälp av Medborgarskolan

Hon heter Ying Wang, men har även tagit sig ett ”enklare” namn i form av Rose.Ying är från Shanghai, men har bott och arbetat i Sverige sedan 2010, då hon tillsammans med sin dåvarande make valde att lämna Kina till förmån för Sverige. Med flytten, nytt jobb och en helt ny kultur att lära sig, inledde Ying samtidigt sin långa resa hos Medborgarskolan.

– När jag först kom till Sverige läste jag på SFI ett tag, men fick ganska snabbt jobb. För att kunna arbeta här insåg både jag och Hitachi som är min arbetsgivare, att jag behöver lära mig svenska, därför såg de till att jag fick privatlektioner hos Medborgarskolan, berättar Ying.

Namnet Rose förklarar hon med att det inte är helt ovanligt att kineser, för att underlätta för västerlänningar, även tar sig ett mer amerikaniserat namn och då det begav sig för Ying var filmen Titanic omåttligt populär, därför det blev Rose…

Förutom att enbart lära sig det svenska språket har Ying tack vare sina kurser i svenska även lärt sig en hel del annat om det svenska samhället och kulturen och inte minst blivit vän med samtliga av sina svensklärare.

– Jag har under alla år fortsatt, fram tills för ungefär ett år sedan med att ta lektioner i svenska, eftersom det fortfarande ger väldigt mycket. Under de här åren har jag haft och lärt känna flera lärare som jag också blivit nära vän med, så att gå en kurs innebär så mycket mer än att bara lära sig just en sak. Men skaffar nya vänner.

Att hon avbrutit sina svenskstudier beror främst på att hon i nuläget inte har så stort behov, då företaget ställt om sitt koncernövergripande språk till engelska. Vilket i sin tur innebär att kursen Ying för närvarande läser digitalt hos Medborgarskolan är just engelska.

Under intervjun rör sig Ying mellan både svenska och engelska obehindrat men hon kämpar fortfarande med vissa uttal. Att säga r på svenska är kanske bland det svåraste, menar Ying och skrattar när hon försöker förklara ett bakverks namn som innehåller just många rullande r.

Ying bor delvis i Ludvika, där hon har en liten lägenhet för jobbets skull, men i hjärtat är hon lika mycket jämtlänning och kines. Det är nämligen i Jämtland, närmare bestämt Östersund, som hon har sin villa.

– Jag brukar pendla mellan Östersund, Ludvika och Kina. I Kina har jag fortfarande min mamma och min bror. Dessutom är jag territory sales manager för Hitachi och har hand om alla externkunder i Kina, så det blir en hel del jobbresor.

Att ständigt förkovra sig är någon hon tycker är viktigt och även om det mest varit språk som stått på agendan för Ying har hon även testat på att vara på andra sidan folkbildningen, som kursledare.

– Förr om åren har jag hållit kurser i matlagning, bland annat hur man gör sina egna dumplings samt kinesiska. Och på fritiden brukar jag försöka hinna med att gå någon kurs som inte är ”jobbrelaterad”. Den senaste var en blomsterbindningskurs.