Måleri i sommarnatten med Nattugglan

Har du svårt komma ur sängen på morgonen? Eller gillar du bara att vara uppe sent på kvällarna? Nu finns Medborgarskolans satsning Nattugglan som ger människor möjligheten att vara kreativa på natten.

Mitt i den varma sommarnatten har några personer tagit sig till Limhamns Folkets hus för att rita och måla tillsammans. Någon skissar av en bild av en katt, någon ritar en kvinna och ytterligare någon sätter många, många klickar med vit oljefärg bredvid varandra på en kanvas under ledaren Fredrik Cristensens vägledning.

Kristina Larsson har skapat och målat i hela sitt liv och nu går hon både på Medborgarskolans Nattuggla och diplomutbildningen i konst. Egentligen är hon ingen särpräglad nattmänniska.

– Jag trodde att vi skulle vara utomhus och måla i skymningen, säger hon.

Hon tycker att Nattugglan är lite med laidback än diplomutbildningen, och att ledarna på Medborgarskolan är väldigt duktiga.

– Ledarna har lite olika touch när de lär ut, säger hon. Alla ledare som jag har träffat har varit bra, det är inte alltid det är så.

Hon är ganska ny hos Medborgarskolan, och anledningen var en present.

– Det började med att min dotter gav mig en keramikkurs i 60-årspresent.

Hon deltar även i en av Medborgarskolans många studiecirklar, där deltagarna träffas och stickar tillsammans.

– Det är ett väldigt trevligt koncept, det är ett bra sätt att lära sig. Man träffas några stycken och ledaren lär ut.

På Nattugglan, som har öppet mellan klockan 22 och 01, kan man både måla, göra silversmide eller prova på öppen verkstad. Konceptet finns både på Limhamn och i Kristianstad.

Kristina håller på att måla av biblioteket i Museet Palazzo Poggi i Bologna i akvarellfärger från en bild på sin mobil. Hon har skapat i alla tider, vare sig det har varit med måleri eller hantverk.

– Jag har hållit på och skapat ganska länge. Egentligen hela livet, men mer i vissa perioder. Man kommer till kunskapsplatåer där man känner att man måste lära sig mera.

Hemmavid har hon både hemstickade saker, egenmålade tavlor, lampor och lampskärmar.

– Mina barn brukar göra raider här och tar lampskärmar som jag målat. Jag tycker om att skapa och har till exempel gjort i ordning många gamla möbler. Man pratar om konst. Jag vill kalla det hantverk. Det är roligt att ha saker som är omkring sig som är handgjorda.

Kristina Larsson

Kursdeltagaren Kristina Larsson.